ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

هرجا که نیازمندیم، دشمن تحریم‌مان می‌کند/باید مانند جزیره‌ای در شبکه جهانی فناوری باشیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: حمله‌های سایبری به زیرساخت‌های حیاتی، یکی از روش‌های دشمنان در جنگ‌های نوین است و این احتمال وجود دارد که همانند یک جنگ نظامی به زیرساخت‌های حیاتی کشورها حمله شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، سردار  غلامرضا جلالی طی سخنانی در سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار و پدافند غیرعامل که در وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه دسته ای از تهدیدات جاری هستند، یعنی همواره در لیست تهدیدات موجود قرار دارند اما جایگاه‌شان تغییر می کند، گفت: مثلا در حوزه تهدیدات نظامی مقام معظم رهبری فرمودند جنگ نخواهد شد و این یعنی تهدید نظامی اگرچه وجود دارد اما امروز در اولویت دشمن بدلایل مختلف نیست و به صورت جدی کشور را مورد توجه قرار نمی‌دهد. این موضوع دلایل مختلفی دارد که از این جمله می‌توان به قدرت بازدارندگی و دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

وی تهدیدات سایبری را یکی دیگر از تهدیدات نوین و موجود برای کشور دانست و گفت: سایبر در حوزه زیرساخت‌ها نفوذ کرده و حمله‌های سایبری به زیرساخت‌های حیاتی، یکی از روش‌های دشمنان در جنگ‌های نوین است و این احتمال وجود دارد که همانند یک جنگ نظامی به زیرساخت‌های حیاتی کشورها حمله شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به رشد روزافزون فناوری‌ها و امکان ترکیب تهدید و فرصت در آن،  اظهار کرد: فناوری با رشد سریعی که داشته برخلاف کاربردها و خدماتی که می‌تواند به مردم ارائه دهد، تهدیداتی را نیز در قالب خود، به وجود آورده است‌. وجود سایبر در زیر ساخت‌ها به کشورهای تولیدکننده اشراف اطلاعاتی کامل می‌دهد . فناوری اطلاعات تلفیق شده از نوعIOT در سرمایه‌های فیزیکی امکان مدیریت و کنترل کشورها را کاهش داده و این اشراف کنترل را به سمت کشورهای تولید کننده فناوری سوق داده است و از جهت دیگر قابلیت‌های درون رگولاتوری در فناوری و کنترل‌گریزی در ذات فناوری‌های نو دیده می‌شود که قابلیت‌های مدیریت، کنترل، اداره و و بهره‌گیری مستقل را از دولت‌ها می‌گیرد.

جلالی تهدیدات ترکیبی را یکی دیگر از تهدیدات نوین برای کشور دانست و گفت: سایبر، گسترش فناوری و شبکه‌های اجتماعی موجب شده تا یک تهدید ترکیبی شکل گیرد؛ یعنی دشمنان با استفاده از فضای سایبر و به وسیله شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تهدیدات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای کشور ایجاد کنند. ویژگی این تهدید این است که مردم محور اصلی آن هستند و با استفاده از شبکه اجتماعی که امروز تبدیل به یک رسانه فراگیر شده است و جای رسانه‌های رسمی را گرفته، اهداف خود را پیش می‌برد.

وی افزود: روند فناوری بسیار سریع است و بعضاً تحت اختیار و کنترل دولت‌ها نیست، به همین دلیل کشورها تحت تأثیر فناوری‌هایی هستند که از آن‌ها استفاده می‌کنند. این فناوری‌ها می‌توانند تولید داخلی باشند یا از کشورهای صاحب تکنولوژی و فناوری وارد شود. هوشمندسازی اشیاء موجب شده که هرچیزی قابل کنترل و مدیریت شود این هوشمندسازی بر همه حوزه‌ها تاثیر گذاشته و آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

جلالی شناخت ماهیت دارایی‌های کشور را بسیار مهم دانست و گفت: باید کارکرد دارایی‌های کشور را را به خوبی شناخت و دانست که این زیرساخت آیا دیگر زیرساخت‌های کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ آیا زیرساخت ما هوشمند و متصل به سایبر است یا خیر؛  از سوی دیگر از چه نسل از فناوری‌های نوین برخوردار است؟ هوشمند سازی اشیاء و زیرساخت‌ها موجب می‌شود که تخریب یا آسیب در یک جز در دیگر اجزای زیرساخت تاثیر بگذارد و آن را از فعالیت باز دارد. هوشمند سازی اشیاء همچنین موجب برنامه‌ریزی و کنترل از راه دور می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل نفوذ، کنترل، دسترسی، مدیریت ، تخریب و انهدام را از ویژگی‌های هوشمندسازی زیرساخت‌ها برشمرد و گفت: ویژگی هوشمندسازی زیرساخت‌ها امکان جنگ سایبری و زامبی‌سازی را به اشیا و زیرساخت‌ها می دهد که اجزا و زیرساخت با نفوذ دشمن می‌توانند علیه کشور به‌کار گرفته شوند. بنابراین تهدیدات سایبری از جمله نفوذ، دسترسی، اشراف اطلاعاتی، دستکاری در برنامه‌ها، دستور توقف سرویس، تخریب زیرساخت‌ها و انهدام آن از طریق حملات سایبری نیز به زیرساخت‌های هوشمند اضافه می‌شوند.

وی با اشاره به ترکیب فناوری‌ها در تهدیدات نوین گفت: به دلیل ترکیب فناوری‌ها در تهدیدات نوین یک فرد به تنهایی نمی‌تواند با ابعاد مختلف تهدیدات مقابله کند. پس باید با همکاری و هماهنگی اقدامات پیشگیرانه را انجام داد؛ باید با هوشمندی از قابلیت‌های مختلف فناوری بهره‌مند شویم و با شناخت دقیق تهدیدات با آن مقابله کنیم. نگاه ما به فناوری باید بومی، ایرانی و اسلامی باشد، ما می‌توانیم در شبکه جهانی باشیم اما یک شبکه بومی ایجاد کنیم و قابلیت جزیره شدن را داشته باشیم، از سوی دیگر نباید مهره دیگران در حوزه علم و فناوری شویم. رویکرد اساسی ما عبارت است از حضور در شبکه جهانی، طراحی یک شبکه برقی و مستقل در شبکه جهانی با قابلیت‌ تداوم ارزش‌های اسلامی در آن، اضافه کردن قابلیت «شبکه‌ای- سلولی» به شبکه‌ای که در شرایط تهدید و اضطرار، با سلولی‌کردن آن از تهدیدات مصون باشیم.

جلالی تاکید کرد: باید در حوزه‌های حیاتی و مهم به خود کفایی کامل برسیم، زیرا در هر حوزه‌ای که ما نیاز داشته باشیم، دشمن آن را تحریم می‌کند. پس باید با عملکرد درست براساس استراتژی‌ای که مقام معظم رهبری انتخاب کرده‌اند، یعنی همان مقاومت در برابر دشمن، پیش برویم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا