بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

گفت‌وگو با هم‌بنیانگذاران نیک پرداخت / همه باید به سمت کسب درآمد دلاری برویم

نیک پرداخت پلتفرمی برای انجام پرداخت‌ها و دریافت‌های ارزی است و یکی از کسب‌وکارهای «هلدینگ تجارت الکترونیک مبتکران نیک اندیش» به حساب می‌آید. این هلدینگ که اوایل سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرده، کسب‌وکارهای دیگری مانند آتی‌دریم، تتربالک و پلتفرم اجاره خودرو را هم در خود جای داده است.

بیش از هفت ماه نیست که نیک پرداخت کار خود را آغاز کرده، اما در همین مدت کوتاه توانسته ۳۰ هزار مشتری که به نحوی به خدمات آنلاین پرداخت ارزی نیاز داشتند را به سمت خود جذب کند. می‌توان گفت این استارت‌آپ با سرعت خوبی در حال ارتقای جایگاه خود در بین فین‌تک‌های ارزی کشور است. در این گزارش با سه هم‌بنیان‌گذار نیک پرداخت یعنی وحید والی؛ مدیرعامل، محمدجواد اسدپور؛ مدیر بازاریابی و سعید نیکزاد؛ مدیر ارشد اجرایی این استارت‌آپ به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

وحید والی یکی از بنیان‌گذاران پیمنت ۲۴ بوده است. او به همراه نیکزاد و اسدپور از تیم سابق خود جدا شده و حالا نیک پرداخت را، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ تجارت الکترونیک مبتکران نیک اندیش، تأسیس کرده‌اند. درست است که عمر این استارت‌آپ کمتر از یک سال است، ولی سابقه این افراد در این زمینه به ۱۰ سال می‌رسد. بنیان‌گذاران نیک پرداخت اعتقاد دارند که با کسب‌وکارشان، هم نیاز ارزی ایرانیان برطرف می‌شود و هم افرادی که در خارج از ایران هستند اگر بخواهند درآمدی داشته باشند، کارشان به راحتی انجام می‌شود.

 

نیک پرداخت چه می‌کند؟

مدیرعامل نیک پرداخت می‌گوید که تمرکز این تیم بیشتر روی فریلنسرها است. والی توضیح می‌دهد: «فریلنسرها برای مبادلات خود می‌توانند از پلتفرم ما استفاده کنند و پول خود را به یکی از حساب‌های ما واریز کنند. شرکت‌های هاستینگ هم نیاز دارند تا فاکتورهایشان پرداخت شود. در نیک پرداخت به صورت تخصصی به ارتباط بین قشری که برای کارفرمای خارجی کار می‌کند و قشری که به دریافت ارز نیاز دارد، می‌پردازیم. از روز اولی که وارد این عرصه شدیم، هدف ما همین بوده که جلوی خروج ارز را بگیریم. می‌خواهیم بتوانیم این ارتباط با جهان بیرون را حفظ کنیم. برای ایرانی‌هایی که به مستر کارت نیاز دارند، نیک پرداخت این کار را نیز انجام می‌دهد.»

والی ادامه می‌دهد: «می‌خواهیم به صورت جدی در سطح بین‌المللی کار کنیم. این برنامه جدیدی نیست و سال‌ها است که دنبال آن هستیم. چه از قبل که در جاهای دیگر کار می‌کرده‌ایم یا الان که اینجا هستیم، رویای ما این بوده و خوشبختانه دارد به حقیقت می‌پیوندد. می‌خواهیم برای کشورمان ارزآوری داشته باشیم. پلتفرمی در حال آماده شدن است و به زودی خبرهای خوبی خواهیم داد.»

 

دیگر کارهای مبتکران نیک‌اندیش

هلدینگ مبتکران نیک‌اندیش کارهای دیگری را هم پیگیری می‌کند. این تیم به دنبال راه‌اندازی پلتفرم اجاره خودرو است. والی در این مورد بیان می‌کند: «می‌خواهیم به صورت C2C این کسب‌وکار را راه بیندازیم و با تمهیداتی که اندیشیده‌ایم، تا جای خوبی پیش رفته‌ایم. البته در شرکت‌های بیمه به خاطر ساختار پیچیده‌ای که وجود دارد، هنوز موفق به رفع چالش‌ها نشده‌ایم. احتمال دارد که این کسب‌وکار را با یک سرمایه‌گذار خارجی در خارج از ایران راه بیندازیم. البته هنوز هم از ایران ناامید نشده‌ایم و به دنبال این هستیم که در ایران این کار عملی شود.»

این تیم در حوزه رمزارزها هم کار می‌کند و مدیران آن انتظار دارند که قانون‌گذاری در این فضا زودتر انجام شود. به گفته والی، این تیم در حال حاضر، خارج از ایران در حال انجام کارهای ارزی است و در ایران منتظر قانون‌گذاری شفاف است.

والی با بیان اینکه شهریورماه دولت استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده را به رسمیت شناخت، می‌گوید: «در آن بازه همه خوشحال شدیم. البته بعد از آن خبری نشد و این بحث مغفول ماند. وقتی کاری به رسمیت شناخته شده و دستگاه‌های ماینینگ بدون مشکل از گمرک رد می‌شوند، از چه طریقی به فروش می‌رسند؟ وقتی به صورت رسمی فروخته نشوند، در عمل خرید و فروش آنها تبدیل به کار زیرزمینی می‌شود. ما قانون مشخصی نداریم و امیدوار بودیم بانک مرکزی تا آخر شهریور تصمیم بگیرد ولی این اتفاق هنوز عملیاتی نشده است.»

مدیرعامل نیک پرداخت ادامه می‌دهد: «وقتی در شرایط تحریم به سر می‌بریم و پتانسیل این را داریم که کاری کنیم تا به نفع کشورمان تمام شود، چرا نباید اجازه کار رسمی داشته باشیم و در صف مجوزهای قانونی بمانیم؟ اگر بخواهیم همین کارها را انجام دهیم، کشورهایی هستند که اگر برنامه کسب‌وکاری خوب داشته باشید، به شما امکانات خوبی می‌دهند و از شما حمایت می‌کنند. بعضی از کشورهای اروپای شرقی امکانات خیلی خوبی در این زمینه می‌دهند ولی اگر در کشور خودمان این اتفاق بیفتد، به نفع همه است. ما نمی‌خواهیم از کشورمان خارج شویم و دوست داریم که کسب‌وکارمان را در همین ایران جلو ببریم.»

والی اعتقاد دارد وقتی نیروی متخصص و پلتفرم‌های مناسب در اختیار داریم، باید در ایران از این امکان استفاده شود. او تصریح می‌کند: «وقتی زیرساخت‌های ساده‌ای مانند امکانات لازم برای انجام KYC یا احراز هویت در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار نمی‌گیرد، عملاً استارت‌آپ‌ها نمی‌توانند اعتبارسنجی انجام دهند و به همین دلیل کار پیش نمی‌رود. برای مثال کارت ملی را فتوشاپ می‌کنند و برای ما می‌فرستند. همکاران ما برای احراز هویت چالش جدی داشته‌اند. ما بارها درخواست کرده‌ایم که دسترسی به سامانه ثبت احوال را به ما بدهند تا اسم افراد را بزنیم و اطلاعات هویتی آنها را دریافت کنیم. در حال حاضر پلیس +۱۰ و دفاتر پیشخوان همه این دسترسی را دارند. مطمئن باشید اگر به استارت‌آپ‌ها اعتماد کنند، نتایج خوبی به دست می‌آید.»

 

مسیر کاری نیک پرداخت

به گفته مدیران نیک پرداخت، این کسب‌وکار حدود ۳۰ هزار مشتری جذب کرده است. والی تصریح می‌کند: «ما در پیمنت ۲۴ کار می‌کردیم و رزومه همه ما مشخص است. من یکی از هم‌بنیان‌گذاران آن کسب‌وکار بودم و از سال ۹۱ با پشتکار بسیار همراه با رعایت اصول مدیریتی، اطلاعات جامعی در این حوزه به دست آورده‌ایم. بعد از اینکه مدتی گذشت، توسعه‌هایی انجام دادیم. خیلی از مسائل را با آزمون و خطا پیش برده‌ایم و این کسب‌وکار را یاد گرفته‌ایم. اکنون توانسته‌ایم با استفاده از تجربه پیشین، شناخت نقاط ضعف و به کار گرفتن روش‌های نوین مدیریت و رفتار با مشتری، در مدت کمی به جایگاه خوبی برسیم.»

والی ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم دو چیز برای رسیدن به اهداف نیاز است. یکی رویاهایی است که داری و دیگری باورهایت. حس می‌کنم ترکیب این دو، اهداف انسان را تشکیل می‌دهند. رویاها و باورهای انسان در طول زمان عوض می‌شود و طبیعتاً هدف‌ها هم عوض می‌شود. مهم‌ترین دلیل جدا شدن ما از پیمنت ۲۴ هم همین بود، دوست داشتم که به سراغ رویاهای خودم برویم، رویاهایی که لزوماً در حوزه مالی نبودند. پیمنت ۲۴ بر حوزه مالی متمرکز بود و در نیک پرداخت ما کارهای متنوعی انجام می‌دهیم. ترجیح می‌دهم خودم کمتر درگیر پروژه‌ها باشم و تا حد زیادی در نیک پرداخت همکاران دارند کارها را پیش می‌برند.»

به گفته والی، نیک پرداخت، آتی دریم، تتربالک و پلتفرم اجاره خودرو هرکدام هدفی را پیش می‌برند. او در این باره بیان می‌کند: «این کسب‌وکار برای من خیلی جذاب است. برای دنبال کردن یک سری از رویاها به این کسب‌وکارها وارد شدیم و در مسیر تحقق همین رویاها گام برمی‌داریم. رشد خوبی داشته‌ایم و روند راضی‌کننده بوده است. روند خوبی را سپری می‌کنیم و تیم خوبی داریم. من لذت می‌برم از اینکه خودم کسب‌وکار بسازم. چالش‌های منابع انسانی را دوست دارم. زمانی سعی و خطا می‌کردم که نیرو بگیرم و حالا دیگر یاد گرفته‌ام. وقتی کسی برای مصاحبه می‌آید، می‌دانم که با توجه به روحیات و تجربیات فرد مورد مصاحبه، فرد مناسبی برای کسب‌وکار ما است یا خیر. می‌دانیم چه پیشنهاد خاصی به مشتریان خود بدهیم. اینکه مشتری دقیقاً چه می‌خواهد و یا اینکه به هاستینگ باید چه پیشنهادی بدهیم، مسائلی از این قبلی را در طول زمان یاد گرفته‌ایم.»

مدیرعامل نیک پرداخت با اشاره به اینکه مشتریان دسته‌بندی شده‌اند، می‌گوید: «یکی از دلایل رشد ما این است که نیاز مشتری را می‌دانیم. می‌دانیم که فریلنسر، دقیقاً به چه چیزهایی نیاز دارد. با توجه به همین اتفاقات و تجربه‌هایی که به دست آورده‌ایم، بیشتر وقتمان را روی همین گذاشته‌ایم. شناسایی دسته‌های مشتریان و آماده کردن بهترین خوراک برای هر کدام از آنها تخصص ما است. تا الان هم رشد خوبی داشته‌ایم و امیدوارم که ادامه داشته باشد.»

مدیران نیک پرداخت قصد ندارند وارد همه حوزه‌های ارزی شوند. والی تاکید می‌کند: «سعی می‌کنیم که تعداد کارهای کمتری را به صورت تخصصی و VIP انجام دهیم. الان ۲۰ نفر اینجا کار می‌کنند. به صورتی که در دو شیفت اینجا می‌آیند. هشت نفر هم به صورت برون‌سپاری با ما کار می‌کنند.»

 

توجه به کیفیت خدمات ارزی

به گفته مدیر بازاریابی نیک پرداخت، اهداف کوتاه‌مدت این استارت‌آپ تحقق یافته است. اسدپور بیان می‌کند: «به خیلی از اهدافی که تعیین کرده بودیم، رسیده‌ایم و در مسیر تحقق اهداف میان‌مدت و بلندمدت هستیم. این برای خود ما هم جذاب است و انگیزه زیادی پیدا کرده‌ایم که در این مسیر محکم‌تر حرکت کنیم.»

والی اضافه می‌کند: «واقعیت این است؛ کاری که ما انجام می‌دهیم، بسیار تخصصی است. افراد کمی در ایران این کار را انجام دهند. به دلیل مسائل حساسی مانند تحریم، تعداد این کسب‌وکارها کم شده است. ما ادعا داریم که همه راه‌های این حوزه را بلد هستیم. ۱۰ سال تجربه داریم و بیش از هفت سال است که با مشتریان پرتعدادی سر و کار داریم.»

مدیر ارشد اجرایی نیک پرداخت بیان می‌کند: «در این حوزه، در بیشتر موارد یک یا دو نفر مشغول اداره یک سایت هستند و در عمل آنها کسب‌وکار محسوب نمی‌شوند. ما در هر بخش، تیمی را تشکیل داده‌ایم. تیم‌های بازاریابی، فروش، پشتیبانی، اجرایی و توسعه هرکدام یک تیم تخصصی هستند. در این سال‌ها یاد گرفته‌ایم که با مشتری‌ها چطوری برخورد کنیم. اینکه یک نفر دوباره از شما خرید کند و از خریدی که انجام می‌دهد، لذت ببرد، خیلی مهم است»

نیکزاد ادامه می‌دهد: «در بحث ارزی یک نوسان کوچک، معادلات را بر هم می‌زند. برای مثال مشتری سفارش خود را ثبت می‌کند، ۱۰ دقیقه بعد نرخ دلار بالا می‌رود و شما تنها کاری که برای مشتری می‌توانید انجام بدهید، رساندن سفارش است. در بسیاری از سایت‌ها به کیفیت خدمات ارزی هیچ توجهی نشده است. بیشتر آنها سفارش را انجام می‌دهند و به کیفیت آن کاری ندارند. ما سعی کردیم آن تجربه لذت‌بخش را هم اضافه کنیم و علاوه بر اینکه سفارش شما را پیگیری می‌کنیم و آن را برای مشتری انجام می‌دهیم، آن لذت را هم اضافه کنیم.»

به گفته نیکزاد، نیک پرداخت ماهیانه حدود ۵ هزار مشتری داشته است. او در این باره توضیح می‌دهد: «یکی از دلایلی که تعداد مشتریان ما در این بازه کوتاه زیاد بوده است، همین کیفیت ارائه خدمات است. وقتی کسی از ما رضایت کامل دارد، خودش بهترین تبلیغ برای ما محسوب می‌شود. مشتریانی داریم که بدون هیچ چشم‌داشتی در فضای مجازی بر روی کانال‌های چند هزار نفره‌شان تبلیغ ما را می‌کنند.»

 

ایجاد حس خوب

اسدپور با بیان اینکه یک فین‌تک ارزی باید در کنار مشتری باشد و او را کمک کند، تاکید می‌کند: «مشتری باید شما را در کنار خود حس کند. خیلی مواقع بوده که مشتری تماس گرفته، نیازی داشته و ما می‌توانسته‌ایم یک محصول را هم به او بفروشیم اما این کار را نکردیم چون می‌دانستیم در چند ماه آینده دچار ضرر می‌شود. مشتری را متوجه این خطرات کردیم و او حس خوبی پیدا کرد. آن مشتری اصرار داشت که حتماً از ما چیزی بخرد. به وجود آوردن حس خوب اهمیت بالایی دارد.»

او ادامه می‌دهد: «این حس را باید به مشتری بدهید که من مسئول تمام کارهای تو در نیک پرداخت هستم. زمانی که مشتری یک کاری دارد، ما او را بلافاصله به بخشی دیگر منتقل نمی‌کنیم و نمی‌گوییم با فرد دیگری صحبت کن! سعی می‌کنیم خودمان داخل شرکت پیگیری کار مشتری را انجام دهیم و خودمان با او صحبت می‌کنیم. کار مشتری را به نحو احسن انجام می‌دهیم و یک حس خوبی که به مشتری داده می‌شود، این است که با همان یکی دو جمله اول نیاز مشتری را تشخیص می‌دهیم.»

تیم نیک پرداخت

تیم نیک پرداخت

نیکزاد در تکمیل حرف اسدپور می‌گوید: «وقتی فردی را استخدام می‌کنیم، او را در کلاس‌های مختلف شرکت می‌دهیم. دوره آموزشی برای نیروهای خود می‌گذاریم و متخصص‌های مختلف، موجب پیشرفت منابع انسانی ما می‌شوند؛ این کلاس‌ها مختلف هستند از فن بیان گرفته تا نوشتار و گفتار. دوره‌های مختلفی برگزار می‌کنیم و بعد از آن افراد را وارد کار می‌کنیم. ما برای مشتریان خود پشتیبان اختصاصی در نظر می‌گیریم. کسی که به نیک پرداخت زنگ می‌زند، خیالش راحت است که فرد در تعامل با او، کار را به صورت حرفه‌ای پیش می‌برد. مشتری می‌تواند در تلگرام با افراد ما تعامل کند و یا به هر صورت دیگری که خودش راحت بود، کار را جلو ببرد. سعی کردیم که اتفاقات دست‌وپاگیر را کم بکنیم و کار مشتری را به صورت ویژه پیش ببریم.»

اسدپور اضافه می‌کند: «دقیقاً برای مشتری‌های ویژه، پشتیبانی ویژه در نظر گرفته‌ایم که مجبور به صبر کردن و انتظار نباشند. اگر فرد با تلگرام و یا هر راه دیگری راحت باشد، با همان راه با او تعامل می‌کنیم. بحث شناخت مشتری اهمیت زیادی دارد. شرکت‌هایی که خیلی زود به سازمان تبدیل می‌شوند و بدنه سنگینی دارند، یک قانون ثابت برای همه مشتری‌ها که ما این قانون را حذف کرده‌ایم. ما تا جایی که توانستیم مشتری‌ها را شناسایی کرده‌ایم. اگر یک مشتری را به خوبی بشناسیم، قانون را برای آن نقض می‌کنیم و این فوق‌العاده حس خوبی به مشتری می‌دهد.»

 

مسیر پیش رو و چالش‌ها

در خلال صحبت‌های هم‌بنیان‌گذاران نیک پرداخت چندبار می‌شنویم که آنها از عدم قانون‌گذاری در این حوزه شکایت دارند. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین چالش آنها همین به رسمیت شناخته نشدن از طرف ارگان‌های حاکمیتی است.

والی می‌گوید: «در این حوزه در بازه‌های مختلف، اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد که هر چقدر هم تجربه داشته باشید، باز هم بعضی چیزها دست شما نیست. این اطمینان را دارم که روند روبه رشد ما ادامه پیدا خواهد کرد و تعداد افراد ما افزایش خواهد یافت. امیدوارم که ظرف یک سال آینده بتوانیم پروژه‌های بین‌المللی خود را آغاز کنیم. به صورت جدی به دنبال ارزآوری برای ایران هستیم. نیک پرداخت تا یکی دوسال آینده در پرداخت‌های ارزی یکی از پیشروها خواهد بود.»

مدیرعامل نیک پرداخت ادامه می‌دهد: «این زمان دقیقاً موقعی است که باید درآمد دلاری داشته باشیم. وضع ارزی به گونه‌ای است که نه تنها فریلسنرها بلکه همه ما باید به این سمت حرکت کنیم که درآمد دلاری داشته باشیم. ما باید کمک کنیم و مشاوره بدهیم تا افراد و کسب‌وکارها به این سمت سوق داده شوند.»

والی تصریح می‌کند: «هندی‌ها و پاکستانی‌ها به سایت‌های فریلنسر هجوم آورده‌اند و ما هنوز باید بر سر این بجنگیم و توضیح بدهیم که آیا پی پال خوب است یا نه. ما داریم انرژی خود را بر سر چیزهایی هدر می‌دهیم که در سایر کشورها از بدیهیات محسوب می‌شود. ما انتظار حمایت داریم آن هم نه یک حمایت عجیب وغریب بلکه فقط امید داریم تا کار ما را به صورت یک کسب‌وکار قانونی حساب کنند.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا