بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

تهدیدی بزرگ به نام فناوری برای بانک‌های چینی

سرمایه‌گذاران چندان مطمئن نیستند که بانک‌های چینی توانایی مقاومت و ایستادگی کردن در رقابتی را داشته باشند که در بازار و با وجود شرکت‌های بزرگ فناوری به وجود آمده است. آمار و ارقامی که درباره بانک‌های چینی وجود دارد همیشه قابل توجه است. در رتبه‌بندی که بنکر برای معرفی ۱۰۰۰ بانک جهان در سال ۲۰۱۸ انجام داده، بانک‌های چینی چهار مقام اول را در بخش Tier 1 تصاحب کردند. آنها بالاترین سود و کمترین هزینه‌ها را داشتند. درواقع به‌طور کلی این بانک‌ها توانستند یک سوم سود جهان را به خود اختصاص دهند. سرمایه Tier 1 این بانک‌ها در سال ۲۰۱۷ با ۲۰ درصد افزایش به ۳۳۷ میلیارد دلار رسید.

اما همچنان به چشم سرمایه‌گذاران، این بانک‌ها امکان از دست دادن اعتبار را دارند و کسب‌وکارهایی هستند که می‌توانند با بیشترین تهدیدها ازجانب شرکت‌های بزرگ فناوری روبه‌رو شوند. البته باید گفت چالش‌هایی که این بانک‌ها با آن مواجه خواهند شد به مراتب سخت‌تر از چالش‌هایی است که بانک‌های کشورهای توسعه‌یافته با آن مواجه‌اند.

در چین شرکت‌هایی مانند علی‌پی و ی‌چت پی در حوزه پرداخت‌های فرد به فرد پیشرو شده‌اند و تقریبا نیمی از پرداخت‌های بومی در این کشور از کانال شرکت‌های واسط انجام می‌شود. جالب است بدانید که پرداخت‌های چین از طریق کیف پول‌های الکترونیکی نزدیک به ۴۰ درصد این نوع پرداخت‌ها در دنیا را تشکیل می‌دهد.

این موضوع می‌تواند بر ارزیابی بانک‌ها تاثیرگذار باشد. سال‌ها است که بانک‌ها در بازارهای نوظهور نسبت به بازارهای توسعه‌یافته ارزیابی بهتری داشته‌اند چراکه از چشم‌انداز رشد بالاتری برخوردار بوده‌اند و آسیب‌های کمتری از بحران‌های مالی شامل حالشان شده است. اما براساس گزارشی از مکنزی، در سال ۲۰۱۷ ارزش قیمت به نسبت دفتری بانک‌های کشورهای توسعه‌یافته بالاتر از بازارهای درحال ظهور قرار گرفت. ارزش قیمت به نسبت دفتری بانک‌های بازارهای در حال ظهور از سال ۲۰۱۰، نصف شده است و باید گفت که بانک‌های چینی در این اتفاق نقش داشته‌اند.

مکنزی افزایش از بین رفتن اعتبارات در بازارهای نوظهور را دلیل این اتفاق می‌داند که منجر به افزایش ریسک و هزینه‌های سرمایه‌ای می‌شود. نرخ وام‌های غیرفعال در بانک‌های چینی در حال حاضر پایین است اما عدم اطمینان درمورد ترکیب ترازنامه بانک‌های چینی باعث بروز یک سری نگرانی‌ها می‌شود.

در اینجاست که تهدید فناوری به وجود می‌آید. به گفته مکنزی رقابت‌های سفت و سختی که میان شرکت‌های دیجیتال و شرکت‌های فرد به فرد وجود دارد، تاثیر بسیاری در بازارهای نوظهور نسبت به بازارهای توسعه‌یافته دارد.

اما این موضوع بدان معنا نیست که سرمایه‌گذاران نسبت به بانک‌های بازارهای توسعه‌یافته خوش‌بین هستند. سهام بانکی در حال حاضر عملکرد ضعیفی دارند و سرمایه‌گذاران نسبت به این موضوع نگرانی‌هایی دارند.

منبع: The armaneghtesadi.ir

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا