صنعت، معدن، تجارت

۱۰ میلیارد دلار از واردات باید تبدیل به ساخت داخل شود

وزیر صنعت با بیان اینکه استفاده از توان داخل یکی از پروژه های ویژه این وزارتخانه است، گفت: ۱۰ میلیارد دلار از واردات فعلی کشور باید تبدیل به ساخت داخل شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا رحمانی در مراسم امضای تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد ۲۷۰هزار فرصت شغلی در بخش صنعت و معدن، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار واحد صنعتی و معدنی و ۱۰ هزار معدن دارای پرونده  و سه میلیون واحد صنفی مشغول به فعالیت هستند که می توانند نقش خوبی را در افزایش تولید، اشتغال و درآمدزایی ایفا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید به این ظرفیت ها توجه کنیم، گفت: نوسازی صنایع، صنایع معدنی و صنوف تولیدی نیاز به حمایت دارد. طبق مذاکراتی که با سازمان برنامه داشتیم برای امسال چند برنامه اساسی در نظر گرفته ایم.

وی افزود: یکی از اصلی ترین برنامه ها دارای ۱۰ پروژه ویژه است که استفاده از توان ساخت داخل، یکی از مهمترین پروژه ها محسوب می شود.

وزیر صنعت ادامه داد: حداقل ۱۰ میلیارد دلار از واردات باید تبدیل به ساخت داخل شود که البته این برنامه فقط در یک سال نمی تواند به سرانجام برسد.

رحمانی با بیان اینکه نوسازی و تامین منابع مالی این برنامه ها را پوشش خواهیم داد، گفت: همچنین با توجه به ظرفیت کم نظیری که در حوزه هایی همچون صنایع دریایی و معادن کوچک داریم برنامه های ویژه ای در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: متوازن سازی زنجیره ارزش فلزات اساسی نیز دیگر پروژه ماست که البته به عنوان نمونه در ابتدای دولت یازدهم ۲۰ میلیون تن زنجیره فولاد داشتیم که امسال این عدد به ۲۰۵ تن رسیده است.

رحمانی با بیان اینکه امروز خام فروشی ما نسبت به سال های قبل کمتر شده است اظهار داشت: در حوزه لجستیک تجاری کشور، ارتباط صنعت با دانشگاه، صادرات به ویژه به کشورهای همسایه و تامین نقدینگی برنامه های جدیدی داریم.

وی تاکید کرد: اگر فقط ۱۰ درصد واردات کشورهای همسایه را ما تامین کنیم نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار می شود.

وزیر صنعت به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: علاوه بر تبصره ۱۸، به دنبال راهکارهای جدیدی همچون بازارهای جدید، بازار سرمایه، فروش سهام، صندوق های توسعه ای و هر ظرفیت دیگری که بتواند ما را در تامین نقدینگی کمک کند، هستیم.

رحمانی یادآور شد: واحدهایی که توان تولید و فروش دارند نیازمند نقدینگی هستند. در حالی که امسال نسبت به سال گذشته نیاز به نقدینگی در این واحدها چند برابر شده است.

وی تاکید کرد: کم هزینه ترین راه برای ایجاد اشتغال، حمایت از تولید داخل است.

رحمانی همچنین گفت: برای اشتغال و تولید در مناطق محروم نیز برنامه مفصل تری را آماده کرده ایم که با کمک سازمان برنامه و بودجه پیگیری خواهیم کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا