بین الملل

رشد سهام چین با امیدهای تجاری/ آشفتگی برگزیت منجر به سقوط پوند شد

پس از این‌که پکن تایید کرد هنوز در مذاکره تجاری با آمریکاست، سهام چین رشد کرد؛ در همین حال با به تعویق افتادن رای‌گیری برگزیت، پوند به پایین‌ترین حد ۲۰ ماهه خود سقوط کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه، پس از این‌که پکن تایید کرد هنوز در مذاکره تجاری با آمریکاست، سهام چین رشد کرد؛ در همین حال با به تعویق انداختن رای‌گیری برگزیت، پوند به پایین‌ترین حد ۲۰ ماهه خود سقوط کرد و روحیه سرمایه‌گذاران در آسیا شکننده شد.

عل‌رغم تعمیق آشفتگی‌های سیاسی در انگلستان، داده‌های تاجران اروپا نشان می‌دهد که بازار سهام این قاره با روندی مثبت، کار خود را آغاز خواهند کرد و شاخص فوتسی انگلیس ۰.۷ درصد بالاتر باز خواهد شد.

در معاملات امروز شاخص‌های ای‌مینی داوجونز و اس‌اندپی، هردو ۰.۳ درصد افت کردند.

موسسه رتبه‌دهی اس‌اندپی گلوبال، با پایین آوردن پیش‌بینی‌های خود برای تقریبا همه کشورهای منطقه آسیا اقیانوسیه، اعلام کرد: محرک‌های رشد اقتصادی منطقه که رشد بازارهای سهام این منطقه را به وجود می‌آوردند، شروع به کمرنگ شدن کرده‌اند.

داده‌های ناامیدکننده از اقتصادهای بزرگ، شامل چین و ژاپن، نگرانی‌هایی در مورد درآمدهای شرکتی و تولید کارخانجات به وجود آورده‌اند و جنگ تجاری آمریکا با چین، چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان را مبهم کرده است.

این شرایط مبهم باعث متوقف شدن رشد سهام در این منطقه شده است. شاخص گسترده سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، بدون سهام ژاپن، امسال بیش از ۱۶ درصد سقوط کرده است. این درحالی است که این شاخص در سال ۲۰۱۷ توانسته بود ۳۳.۵ درصد جهش کند.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، بدون سهام ژاپن، امروز توانست افت‌های اولیه خود را جبران کند، اما همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح ۳ هفته‌ای خود که روز گذشته ثبت کرده بود، باقی ماند.

نیکی ژاپن ۰.۳ درصد افت کرد، درحالی‌که شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۱ درصد پایین آمد.

شاخص سهام ان‌اس‌ای هند، امروز در واکنش اولیه به استعفای ناگهانی رییس بانک مرکزی هند سقوط کرد، اما در ادامه توانست با جبران ضررها به منطقه مثبت وارد شود.

بر خلاف روند منطقه آسیا، شاخص سهام شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی۳۰۰، توانست ۰.۱ درصد بالا بیاید. سهام استرالیا ۰.۴ درصد رشد کرد و دلار این کشور جهش کرد.

در بازار ارز، آشفتگی‌های سیاسی حول برگزیت، پوند را تا پایین‌ترین اعماق ۲۰ ماهه خود تنزل داد و نرخ برابری آن با دلار ۱.۲۵۰۵ شد.

دلار که دیشب توانسته بود تقویت شود، امروز ۰.۱ درصد در برابر ین ژاپن تضعیف شد و به نرخ ۱۱۳.۱۴ رسید.

شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان، ۰.۱ درصد افت کرد و ۹۷.۰۷۸ واحد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا