بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

در نشست تخصصی جابه‌جایی و حمل‌ونقل هوشمند مطرح شد / مدیرعامل اسنپ: آمادگی کامل همکاری خود با شهرداری را اعلام می‌کنیم

نشست تخصصی جابه‌جایی و حمل‌ونقل هوشمند در دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند با حضور محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ، سهیل مظلوم، مدیرعامل شرکت سپندار و مهدی وحدت‌کار، عضو هیات مدیره شرکت کنترل ترافیک تهران در دومین روز از همایش تهران هوشمند برگزار شد.

ابتدا پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این نشست گفت: «ما باید فرصت‌ها و چالش‌های جابه‌جایی مسافران به صورت آنلاین در شهرهای دنیا را بشناسیم و از آنها استفاده کنیم. به طور مثال در شهر لندن سازمان حمل‌ونقل به عنوان متولی همه سازمان‌ها در این حوزه سه بخش مجوز فعالیت راننده، مجوز فعالیت وسیله نقلیه و مجوز فعالیت اپراتورها را انجام می‌دهد.»

او در ادامه چالش‌های بین تاکسی‌ها و خودروهای شخصی را مطرح کرد و گفت: «متاسفانه رقابت ناسالمی بین تاکسی‌های رسمی و مسافربرهای شخصی شکل گرفته است. به این دلیل که شرایط مقرراتی برای تاکسی‌های رسمی وجود دارد اما برای خودروهای شخصی نه. بنابراین این موضوع باعث ایجاد فضای رقابتی ناسالم در شهر می‌شود.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص داده‌ها و تحلیل اطلاعات در تاکسی‌ها گفت: «داده‌های تاکسی می‌تواند پاسخگوی نیاز سیاستگذاران به اطلاعات باشد و همچنین می‌تواند کمک کند تا با کیفیت خود خدمات تاکسی را مورد ارزیابی قرار دهد.»

علاقبند در ادامه نشست گفت: «اسنپ به تنهایی تا هفته گذشته تعداد سفرهایی که در شهر تهران انجام داده است، حدود ۶۰۰ هزار سفر روزانه است که این رقم در مقابل شهر بزرگی مانند سائوپائولو برزیل که حدود ۴۰۰ هزارسفر روزانه است، رقم قابل توجهی است.»

او دلیل این استقبال عمومی به تاکسی‌های اینترنتی را شفافیت در قیمت و ارزان بودن آن نسبت به تاکسی‌های سنتی عنوان کرد و ادامه داد: «راننده‌های تاکسی اینترنتی امروزه امنیت بالاتری در کنترل نسبت به راننده تاکسی‌های سنتی دارند. چراکه ما با سامانه‌هایی که داریم، صلاحیت راننده و جرائم مرتبط با رانندگی را به صورت دقیق کنترل می‌کنیم.»

او در ادامه گفت: «حدود ۵۰ درصد از وسیله نقلیه مورد استفاده در تاکسی‌های اینترنتی خودروی پراید است که این مساله به شرایط اقتصادی کشور برمی‌گردد. ما نمی‌توانیم افراد را در این شرایط مجبور به استفاده از خودروی دیگری کنیم.»

مدیرعامل اسنپ در پایان صحبت‌هایش گفت: «از نظر وقوع اتفاقات ناگوار در حمل‌ونقل، تاکسی‌های اینترنتی از کمترین پیشامدها برخوردار هستند. ما آمادگی کامل همکاری خود با شهرداری را اعلام می‌کنیم و شرایط راننده‌ها و خودروهای خود را به این نهاد مطرح کرده‌ایم.»

وحدت‌کار با اشاره به اینکه بخش خصوصی نمی‌تواند خود را رقیب بداند، گفت: «واقعیت این است که ناکارآمدی نهادها در کشور قابل توجه است. شرایط حاکم بر یک کشور بر عملکرد دستگاه‌ها اثر می‌گذارد که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.»

سهیل مظلوم سخنران بعدی این نشست گفت: «از اوایل تابستان آینده پرداخت نقدی عوارض در آزادراه‌های کشور به پرداخت الکترونیکی سوق پیدا می‌کند. ۲۸ آزادراه کشور در اخذ عوارض موظف هستند با این پروتکل پیش روند.»

او روش‌های در نظر گرفته شده برای این منظور را تگ RFID، کیف پول متصل به GPS، خوداظهاری، Video Trolling و پرداخت با توقف عنوان کرد.

مظلوم ادامه داد: «ناهماهنگی در سطح کلان که برای مسائل شهری مانند ترافیک و آلودگی در حال اجراست، به مشکل برخورده است، چراکه ما آنها را در ماژول‌های جداگانه دیده‌ایم. پیشنهاد ما این است که در رگولاتوری و اجرا یکپارچگی صورت گیرد.»

مدیرعامل شرکت سپندار توضیح داد: «اینکه مردم ترجیح می‌دهند به سمت تاکسی‌های اینترنتی بروند و خودرو سوار شوند به این دلیل است که شهر ما خودرو محور است و این مساله صرفاً باعث خوشحالی ما نیست.»

جهانگرد، سخنران آخر این پنل گفت: «روزانه ۱۸ میلیون مسافر در شهر تهران جابه‌جا می‌شوند که ناشی از چهار عامل کار، تحصیل، دریافت و خدمات و تفریحات است. بیشترین مداخله ما برای بهینه‌سازی در بخش خدمات است. چراکه نقاط رفت‌وآمد برای سایر بخش‌ها در اختیار رگولاتور نیست.»

او با اشاره به اینکه الگوی حمل‌ونقل در تهران بهینه نیست، گفت: «از معدود کشورهایی هستیم که تاکسی جزو حمل‌ونقل عمومی است. در کشورهای دیگر این وسیله به صورت سفارشی نقطه به نقطه است.»

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: «ما از توسعه حمل‌ونقل اینترنتی دفاع می‌کنیم، زیراکه باعث بهبود شرایط اقتصادی و کیفیت زندگی مردم شده است. رابطه این کسب‌وکار با شهرداری جزو موارد الزامی است. باید رابطه اقتصادی روش بین بنگاه‌های حمل‌ونقل و مدیریت شهرداری به وجود بیاید.»

او ادامه داد: «تلاش ما این است که الگوهای حمل‌ونقل شهری را بهینه کنیم و در بحث آمایش شهر و مدیریت شهرسازی تغییر الگو ایجاد کنیم. این مساله جزو کارهای بلند مدت ماست.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا