بورسبورس اوراق

سیگنال بازارهای جهانی به بورس

در آخرین روز هفته رخ داد:

 

شاخص بازار سهام امروز تحت تاثیر تشدید عرضه سهام با افت همراه شد و به سطح ۱۵۶هزار و ۸۳ واحدی رسید. روند ریزشی قیمت ها در بازارهای جهانی، بخصوص نفت از مهمترین دلایل افت امروز بورس تهران بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران امروز تحت تاثیر روند بازارهای جهانی بخصوص قیمت جهانی نفت قرار داشت. بر همین اساس شاخص کل بورس تهران حدود ۳ هزار واحد افت به ثبت رساند. همچنین شاخص هم وزن حدود ۲۲۹ واحد افت کرد. ریزش محدود این شاخص بیانگر این موضوع است که صنایع کوچک اقبال بیشتری نسبت به صنایع بزرگ در میان سهامداران داشتند.

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۱۷ واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و ۷۹۱ واحدی قرار گرفت. در جریان معاملات امروز فرابورس بیش از ۷۳۹ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و ۹۲۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

در بازارهای جهانی، قیمت نفت برنت روز جاری پس از یک عقب نشینی قابل توجه به مرز حمایتی اعلام شده در محدوده ۵۶ دلار به کم‌ترین رقم در ۱۴ ماه اخیر رسید. در این میان ادامه افزایش عرضه از سوی نفت شیل آمریکا و همچنین ادامه روند بدبینی به رشد اقتصادی جهان دو عامل تاثیرگذار در این افت عمیق بهای جهانی است.

قیمت نفت برنت در روز سه شنبه با کاهش ۵.۶۲ درصدی به کف قیمتی ۱۴ ماه اخیر خود رسید. نفت وست تگزاس نیز با افتی مشابه برنت به رقم ۴۶ دلار و ۱۰ سنت بازگشت. با این حال قیمت نفت در روز چهارشنبه کمی از مسیرریزشی خود را بازگشت.

در معاملات امروز بورس تهران،  یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال در ۱۰۱ هزار و ۶۰۳ نوبت دادوستد شد.

براین اساس، در معاملات امروز نمادهای “فولاد”،  “کگل”، “فارس، ” شبندر”، “پارس” و “شپنا” بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در مقابل، “وبملت” و “وبصادر” بالاترین تاثیر مثبت را داشته و مانع افت بیشتر شاخص شدند.

بررسی ها نشان می دهد گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین صنایع برتر بورسی شد؛ در این گروه ۲۳۶ میلیون سهم به ارزش ۴۲۹ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه شیمیایی به ارزش ۳۹۰ میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش ۳۳۲ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

گروه خودرو با دادوستدی به ارزش ۳۲۹ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه فلزات اساسی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۷۳ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

در مجموع روز جاری گروه های بزرگ بورس تهران از قبیل پتروپالایشی و فلزی-معدنی شاهد افت قیمت در اغلب نمادهای خود بودند. از سوی دیگر اما در میانه های بازار نمادهای بانکی مورد اقبال فعالان بازار قرار گرفتند. در نتیجه “وبصادر” و “ونوین” در همان ابتدا با صف خرید روبرو شدند. پس از آن سایر نمادها نیز با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند. این جو مثبت به گروه خودرو نیز سرایت کرد و شاهد سبزپوش شدن نمادهای “خزامیا” و “خپارس” بودیم.

در مجموع روز جاری از ۳۸ صنعت حاضر در بازار، تنها ۷ صنعت رشد بازدهی را تجربه کردند و سایر گروه‌ها بازدهی منفی را برای معاملات امروز ثبت کردند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا