بانک و بیمهصوتطلا و ارز

امکان بازگشت ارز به کشور همانند گذشته نیست

عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: هم اکنون امکان بازگشت ارز به مملکت مانند گذشته نیست چون هیچ بانکی در خارج از کشور بواسطه تهدیدهای آمریکا به همکاری با بانک های ایرانی تن در نمی دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حمیدرضا صالحی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون ۸۰ درصد صادرات کشور در اختیار شرکت‌های دولتی و خصولتی و تنها ۲۰ درصد از صادرات بوسیله بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه همه در راستای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور باید تلاش کنند، اظهارداشت: صادرکنندگان بخش خصوصی برای تامین سرمایه در گردش خود چاره‌ای به جزء بازگشت ارز صادراتی ندارند.

عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: این طور نیست که افراد نخواهند ارز به کشور برگردد بلکه امکان بازگشت ارز به مملکت همانند گذشته وجود ندارد چون هیچ بانکی در خارج از کشور بواسطه تهدیدهای آمریکا حاضر به همکاری با بانک های ایرانی نیست.

وی افزود: اینکه بازگشت ارز حاصل از صادرات در بازه سه ماهه صورت گیرد نه بر مبنای سال مالی ابهاماتی ایجاد و همینطور شرایط را برای حوزه صادرات و صادرکنندگان بسیار دشوار کرده است.

صالحی تصریح کرد: اینکه کشور در شرایط خاصی قرار گرفته، حوزه بانکی با شدیدترین محدودیت‌ها مواجه و در عین حال امکان انتقال ارز وجود ندارد چرا اصرار می‌شود که برگشت ارز باید سه ماهه صورت گیرد؟

وی گفت: پیمان سپاری ارزی و تعهد صادرکنندگان برای بازگشت ارز موضوعی که در گذشته هم تجربه موفقی به همراه نداشته است.

عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: تصمیماتی همچون بخشنامه‌پیمان‌سپاری ارزی منجر به ایجاد مشکل در فضای کسب‌و کار و شرایط اقتصادی کشور به ویژه در حوزه صادرات می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت باید از تصمیمات خلق الساعه و بدون پشتوانه کار کارشناسی به شدت پرهیز کند، اظهارداشت: تصمیمات دفعتی موجب کاهش امنیت سرمایه گذاری، چند برابر شدن مشکلات مالی و سلب قدرت برنامه ریزی برای فعالان اقتصادی خواهد شد.

صالحی اضافه کرد: دولتمردان در راستای تصمیم گیری های اقتصادی از فعالان بخش خصوصی نظرخواهی و مشورت کنندچرا که لطمات تصمیم گیری های ناگهانی و خلق الساعه دولتمردان به خصوص در تجارت خارجی بسیار شدید و غیر قابل جبران است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا