اقتصاد کلان

نظام بودجه ریزی فعلی کشور صحیح نیست

 

یک کارشناس حقوق و مدرس دانشگاه گفت: نظام بودجه ریزی فعلی کشور نه تنها صحیح نیست بلکه فساد زاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علی فتاحی زفرقندی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به نقاط ابهام بودجه سال آینده کل کشور افزود: بودجه شرکت های دولتی، عدم تصویب واقعی بودجه، تناسب نداشتن بودجه با شرایط تحریمی و وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، انتشار اوراق و برداشت از صندوق توسعه ملی و غیره از جمله این ابهامات است.

وی همچنین در خصوص عدم تصویب واقعی بودجه اظهارداشت: لایحه ای بودجه ای که از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده دو سقفی است حال سئوالی که در ذهن خطور می کند اینکه بودجه دو سقفی چه معنا و مفهومی دارد؟

این کارشناس حقوق و مدرس دانشگاه گفت: یکی از نقاط حساس بودجه سال ۹۸ اینکه متناسب با شرایط فعلی نظام جمهوری اسلامی، اعمال تحریم ها و وضعیت سخت مالی سال آینده در کشور بسته نشده است.

وی در ادامه شفاف و مشخص نبودن درآمد و هزینه برخی از ردیف های بودجه سال آینده را از دیگر ابهامات عنوان کرد.

فتاحی زفر قندی بودجه شرکت نفت و گاز را از دیگر نقاط ابهام برانگیز بودجه سال آینده برشمرد و اظهارداشت: تا سال گذشته گفته می شود از مجموع منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی سهم شرکت ملی نفت ایران ۱۴.۵ درصد می باشد که متاسفانه امسال شرکت گاز نیز به این مقوله اضافه شده است.

وی یادآورشد: برای داشتن یک بودجه واقع بینانه تمامی درآمدها ضمن واریزبه حساب خزانه باید در بودجه عمومی قرارگیرد و به نسبت تخصیص یابد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا