صنعت، معدن، تجارتمعدن

وزارت صنعت استراتژی توسعه صنایع معدنی را مشخص کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از اینکه توسعه معادن ایران بر اساس توسعه زیرساختها صورت نمی گیرد افزود: وزارت صنعت و معدن باید استراتژی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را تعیین کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  برنامه “چالش” رادیو اقتصاد پیرامون موضوع بومی سازی صنایع معدنی و ورود دانش و تجهیزات برای پرهیز از خام فروشی و چالش های آن و با حضور مهندس کامران وکیل دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران و در ارتباط تلفنی با سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و ملاطاهری مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو روانه آنتن شد.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران اظهارکرد: همه از ایران به عنوان بهشت معادن یاد می کنند اما در حال حاضر این بهشت معادن، جهنم تجهیزات و ماشین آلات معدنی است.

مهندس وکیل گفت: معدن زمانی برای ما پر منفعت است که ابزار لازم برای کار معدنی را در اختیار داشته باشیم. اگر معادن را به عنوان سکوی پرتاب در نظر بگیریم و آن ها را تجهیز کنیم کل اقتصاد کشور اعم از صنایع نظامی، صنایع دریایی، راهسازی و غیره از آن تأثیر مثبت خواهد گرفت.

وی افزود: کشور ما در زمینه صنعت، دانش و نیروی انسانی توانمند هیچ کمبودی ندارد اما متاسفانه سیاست گذاری ها به گونه ای بوده که صنایع ما هنوز به توان بالفعل نرسیده اند.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران بیان داشت: وقتی یک معدن کار برای حمل ماده اصلی به کارخانه یا بنادر قادر به تهیه یک کامیون نیست چگونه می تواند توان و وقت خود را صرف تکنولوژی های روزآمدی کند که در اختیار تعداد معدودی از کشورهاست؟

وکیل همچنین گفت: با توجه به شرایط تحریم، دسترسی ما به نیازهای اولیه و ماشین آلات هم دشوار شده است چه رسد به تکنولوژی های روزآمد برای استحصال عناصر.

در ادامه برنامه “چالش” رادیو اقتصاد، سعید باستانی نماینده مجلس اظهارکرد: عمده سرمایه گذاری ها در بخش معدن، دولتی بوده اما بعد از اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و نگاه جدید به خصوصی سازی هم اکنون در حال گذار از بخش دولتی به خصوصی هستیم و در آینده هم انتظار داریم بخش خصوصی به این حوزه ورود جدی کند و به صورت کاملاً خصوصی اداره شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه عناصر معدنی بر اساس توسعه تکنولوژی در دنیا ارزشمند می شوند اظهار داشت: ما در حوزه برداشت معدن تا حدودی از تکنولوژی عقب هستیم و این به ضرر ما تمام خواهد شد.

وی با بیان اینکه توسعه معادن ایران بر اساس توسعه زیرساختها از جمله حمل و نقل صورت نمی گیرد افزود: وزارت صنعت و معدن باید استراتژی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را تعیین کند. البته به تازگی نقشه راه معدن نوشته شده که باید به قانون تبدیل شود.

باستانی با انتقاد از نبود رابطه مناسب و کاربردی بین صنعت و دانشگاه تأکیدکرد: دانشگاه ها باید مسائل کلان ارجاعی از سمت صنعت را حل نمایند که هنوز موفق به ورود به تکنولوژی های اصلی نشده اند. تنها راهکار فعلی، ورود شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های معدنی به این موضوع است تا خلأ بین این دو حوزه پر شود.

همچنین در پایان این برنامه، ملاطاهری در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: با توجه به سابقه دیرینه ایران در صنایع معدنی، اقدامات خوبی انجام شده و هم اکنون نیز از منظر پیشرفت تکنولوژی در این بخش جلوتر هستیم.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه ما در چارچوب استراتژی مشخص شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حرکت می کنیم افزود: در حال حاضر با توجه به تغییرات جهانی در این حوزه، ما تأمین نیازهای پژوهشی و فناورانه و رفع چالش های حوزه صنعت و معدن را متناسب با شرایط جهانی در دستور کار قرار داده ایم.

ملاطاهری اظهارکرد: ما نیازهای پژوهشی و فناروانه واحدهای صنعتی و معدنی را احصا و دسته بندی کردیم و دستاورد آن هم تولید و تجاری سازی برخی تجهیزات و فناوری هایی بود که ما در مرکز تحقیقات و فناوری مواد معدنی انجام دادیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا