امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش ۳۰ درصدی تولید روغن زیتون در کشور

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح زیتون از افزایش ۳۰ درصدی تولید روغن زیتون طی سال جاری در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،رحمت الله پریچهر در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون نزدیک به ۵۰ درصد از روغن زیتون مصرفی در کشور از طریق تولیدات داخلی تامین و باقیمانده نیز از خارج وارد می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه افزایش ۳۰ درصدی تولید منجر به کاهش دو هزار تنی واردات روغن زیتون طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است، اظهارداشت: قیمت روغن زیتون با توجه به ارزش غذایی بسیار بالادر حال حاضر مناسب است.

همچنین بخوانید

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح زیتون با بیان اینکه متاسفانه مصرف روغن خوراکی در کشور بالاست، ادامه داد: سرانه مصرف سالانه روغن زیتون در ایران ۱۸۰ گرم بوده اما سرانه مصرف روغن نباتی حدود ۱۸ کیلوگرم در سال برای هر نفر است.

وی با پیشنهاد اینکه هر نفر روزانه باید ۱۵ تا ۲۰ گرم روغن زیتون مصرف کند، گفت: فرهنگ مصرف روغن زیتون باید در کشور نهادینه شود.

پریچهر با اعلام این مطلب که سرانه مصرف روغن زیتون در برخی از کشورها ۱۱ کیلوگرم است، افزود: اجرای طرح توسعه باغات زیتون از سال ۷۲ آغاز شده و با توسعه و اصلاح باغ های زیتون در کشور بخشی از روغن خوراکی کشور تامین خواهد شد.

وی اظهارداشت: سطح زیرکشت باغات زیتون کشور در زمان آغاز اجرای طرح مزبور چهار هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که به طورعمده در گیلان و بخشی از قزوین و زنجان پراکنش داشته است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح زیتون ادامه داد: با گسترش این طرح در ۲۶ استان کشور بیش از ۱۰۰ هزار تن زیتون به ویژه در استان های گیلان، قزوین، زنجان، گلستان، فارس و سمنان تولید شده است.

وی همچنین گفت: قسمت عمده ای از میوه زیتون با توجه به باردهی بخشی از باغ های مدنظر و تولید قابل توجه این محصول در کشور به سمت تهیه روغن سوق پیدا کرده است.

پریچهر با بیان اینکه تولید روغن زیتون سبب شده تا قیمت این محصول مناسب باشد، افزود: واردات کالای مزبور نیز با ارز دولتی متوقف و با ارز نیمایی امکان پذیر شده است.

وی با تاکید براینکه امسال مقرر شده سرانه مصرف روغن زیتون در کشور افزایش یابد، اظهارداشت: تولید روغن زیتون نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته که در تامین امنیت غذایی و انرژی مورد نیاز نقش آفرین است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح زیتون ادامه داد: هریک گرم روغن زیتون ۹ کیلو کالری انرژی تولید می کند که با داشتن ویتامین ها و اسیدهای چرب برای سلامتی انسان بسیار مفید است.

وی اظهار امیدواری کرد که با تغییر ارقام زیتون تولید این محصول اقتصادی شود، یادآور شد: بدون شک با اصلاح باغات موجود، تغذیه و هرس به موقع و بهره گیری از تجارب سایر کشورها به ویژه اسپانیا تولید زیتون افزایش خواهد یافت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا