بورس

راهکار جلوگیری از توقف طولانی مدت نماد معاملاتی/ نکول سپرده‌های بانکی در کمین اقتصاد

اسلامی بید گلی گفت: توقف نماد معاملاتی جریمه سهامدار خرد است و اگر اطلاعیه ای منتشر نمی شود باید هیات مدیره شرکت بازخواست شود . از اینرو به نظر می رسد بجای توقف نماد معاملاتی باید اطلاعیه های افزایش سرمایه ناشران غیر شفاف متوقف شود.

 سعید اسلامی بیدگلی با تاکید بر لزوم افزایش آموزش های عمومی و کمک به فرهنگ سازی برای سرمایه گذاران در راستای توسعه تامین مالی ،شفافیت عمومی و سازمان های عمومی و خیریه ها در بازار سرمایه گفت: از طریق نهادهای عمومی می توان ابزارهای تامین مالی مختلفی را مشابه مدارس آموزشی دنیا توسعه و راه اندازی کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس؛ دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به تشکیل کارگروه های مالیات در کانون نهاد های سرمایه گذاری عنوان کرد: تعامل بیشتر با سازمان های مرتبط بازار سرمایه و برقراری ارتباط با نهاد های قانونگذاری و ناظر بازار پول و سرمایه از دیگر اقدام های کانون در سال جاری خواهد بود.

همچنین ارایه پیشنهاد رد زیمنه اصلاح و تنقیح قوانین در کنار دیدارهای دوره ای از نهاد های سرمایه گذاری به طور مرتب از سوی کانون دنبال خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کانون نهاد های سرمایه گذاری به عنوان مرجع صنفی شرکت های سرمایه گذاری علاوه بر توسعه کارگروههای تخصصی و صبحانه های کاری توسعه سامانه تدان را نیز در دستور کار خود قرار داده است ، عنوان کرد: برگزاری جشنوادره تحلیل های برتر محلی برای معرفی به شرکت های عضو کانون خواهد بود .

اسلامی بیدگلی با اشاره به اقدام های پیشرو از سوی کانون نهاد های سرمایه گذاری در سال جاری افزود: حضور و مشارکت در ۵ سمینار داخلی و ۲ سمینار بین المللی ، انتشار یک کتاب در حوزه تخصصی بازار سرمایه ،تهیه ، انتشار یا مشارکت در یک هفته نامه یا ماهنامه،برگزاری همایش نیم قرن بورس بهمناسبت ۵۰ سالگی بورس تهران و همچنین بهبود چرخه عملکرد و توان مالی شرکت های سرمایه گذاری به عنوان رگ حیاتی این صنف از جمله اقدام هایی است که امسال در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزایش ۲۵ درصدی درآمد کانون نهاد‌های سرمایه گذاری در سال جاری را پیش بینی کرد و افزود: علاوه بر برگزاری صبحانه کاری در ارادیبهشت ماه امسال بطور حتم در بهار امسال نشست آزاد اندیشی تاثیر سود بانکی بر بازارهای مالی و همچنین بازدید از نهاد های سرمایه گذاری برگزار خواهد شد.

وی در پایان این نشست در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با توجه به وضعین بحرانی بازار مالی کشور تا چه حد خطر نکول سپرده های بانکی پیشروی سرمایه گذاران است و آیا اهرم تورم همچنان تنها ابزار دولت برای ممانعت از فروپاشی کسب و کارها در کوتاه مدت خواهد بود، عنوان کرد: در حالی رشد منفی اقتصادی در سال های قبل نشانگر وضعیت نامناسب اقتصاد کشور بود که تورم چند رقمی باعث وقوع ساز و کارهایی شد که برچیدن متغییرهای کلان مخرب را جندان آسان نمی نمود.

تورم در سال های متمادی نقطه و بهانه ای بوده برای پوشش ناکارآمدی در کشور ایران و نهاد های سازمان یافته در برابر اصلاحات اقتصادی بسیار مقاوم بوده اند اگر چه عمده آنها به حوزه های نفتی وابسته هستند.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: بحران شبکه پولی هم اکنون تشدید شده و انتهای سال گذشته اثرات آن به وضوح دیده شد که چندین هزار میلیارد تومان از جیب سهامداران به پای زیان بانک ها ریخته شد و از بین رفت.

چنانچه راهکار جدی اندیشیده نشود بطور حتم بحران مالی به وقوع خواهد پیوست که البته می توان با بکار گیری راهکارهایی از نکول در بانک ها از جمله تثبیت رشد اقتصادی در سال های آینده جلوگیری کرد.

به گفته وی رسانه ها در این زمینه در حالی باید به نقش روشنگری خود عمل کنند که اغلب وقتی اخبار مهم در این زمینه ها به عموم اطلاع رسانی می شود که کار از کار گذشته است.

وی در برابر این پرسش دیگری که چرا با وجود گذشت یک دهه از برگزاری نمایشگاه بورس و بانک و بیمه اما هنوز رییس سازمان بورس در نهادهای بالادستی تصمیم سازی از جمله هیات دولت ، شورای پول و اعتبار و یا سازمان برنامه و بودجه نمی تواند حضور داشته باشد ؛ پاسخ داد: هر سیاستی که به ثروت سهامداران اثر گذارد یا بر سودآوری شرکت ها در این بازار ورود کند باید با مشورت سازمان بورس انجام شود . بطور جدی بازار سرمایه از بهترین بخش ها به لحاظ تخصص و چابکی برخوردار بوده و باید حضور رییس سازمان بورس دستکم در جلسات تاثیر گذار بر حوزه های مالی و پولی از مطالبات فعالان بازار سرمایه از دولت دوازدهم باشد.

در این زمینه نامه نگاری با رییس مجلس شده و پیشنهاد شده که این امکان به کانون نهاد های سرمایه گذاری نیز داده شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا سامانه تدان هیچ نقشی در افزایش فرهنگ تحلیل بجای شایعه پراکنی در بازار سرمایه ندارد ؛ گفت: در خصوص سامانه تدان اعتراف می کنم که این سامانه تضعیف شده و به لحاظ مکیفی باید ارتقاء یابد. از طرفی باید بطور حتم محل درآمدی برای افرادی باشد که می خواهند تحللی کنند در غیر این صورت انگیزه ها کاهش خواهد یافت. از ایرن وتحلیل های خوب منشاء معرفی شرکت های بورسی خواهند بود و باید به فکر تحلیل های توسعه یافته باشیم.

اسلامی بید گلی در ادامه با بیان اینکه بانک ها سال ها مطابق با تورم در کشور سرمایه گذاری کرده اند و شکستن مقاومت آنها در برابر کاهش تورم بسیار دشورا است، افزود» در حالی هم اکنون انتشار پول جدید از سوی برخی کارشناسان توصیه می شود که معتقدم دولت باید به فکر ایجاد تورم نباشد.

تورم ساختاری در اقتصاد ایران به گونه ای بود که سال ها تورم ۲۴ درصدی به عنوان یک نرخ عادی برای این متغییر اعلام می شود و این در حالی است که اقتصاد دانانی همچون هاشم پسران تاکید می کنند که برای کاهش تورم باید قبل از هر پچیز همه جریان های کشور با یکدیگر بر سر آن اجماع کنند.

به گفته وی اقتصاد ایران هم اکنون چندان شفاف نیست و بخش بزرگی از اقتصاد کشور اصلا صورت های مالی ارایه نمی دهد . اگر می خواهیم از نفت محوری به سمت مالیات محوری حرکت کنیم باید اقتصاد کشور شفاف باشد.

دبیر کل کانون نهاد های سرمایه گذاری با اشاره به معضل توقف طولانی مدت نماد معاملاتی و لزوم ارایه راهکارهای عملایتی در این زمینه گفت: انتشار اعلامیه های سود در این زمینه یکی از راهکارها است که باید از سوی شورای عالی بورس بررسی و تصویب شود.

وی ادامه داد: توقف طولانی مدت نماد معاملاتی در حالی برای مدیران پرتفوی و سبد گردان ها از حساسیت بالایی برخوردار است که از سویی دیگر باعث واگذاری سهم خوب در زمان نیاز به نقدینگی بجای فروش سهم بد موقف شده در بازار سهام می شود.

توقف نماد معاملاتی جریمه سهامدار خرد است و اگر اطلاعیه ای منتشر نمی شود باید هیات مدیره شرکت بازخواست شود . از اینرو به نظر می رسد بجای توقف نماد معاملاتی باید اطلاعیه های افزایش سرمایه ناشران غیر شفاف متوقف شود.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا