امور زیربناییتعاون و اشتغال

۹۶ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور به هیچ شبکه کسب و کاری وصل نیستند

معاون وزیر کار گفت: در دوره اول تحریم‌ها، ۸۸.۸ درصد بنگاه‌های کشور به هیچ شبکه کسب و کار دارای لایه‌های متعددی، متصل نبودند که در دوره اخیر، این شاخص به ۹۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عیسی منصوری در همایش «حمایت از تولید ملی» اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور، حداقل هم‌افزایی این است که مایه ایجاد آرامش در اقتصاد و کسب و کار باشیم و دولت با حضور در این نشست‌ها، به توسعه صنعت و کسب و کار کمک کند.

وی افزود: سبک سیاستگذاری و حکمرانی کشور، در دسته نظام حکمرانی منفعل قرار دارد که در این نوع حکمرانی، در بهترین حالت، سیاستگذاران در نقش واگذارنده امور، صادرکننده مجوزها و پرداخت کننده تسهیلات به متقاضیان کسب و کار وارد می‌شوند و به هیچیک از حوزه‌های دیگر، ورودی ندارند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در این نوع از حکمرانی، همواره یک طرف کسب و کار، دولت و طرف دیگر بخش خصوصی است که دولت در نقش سفارش‌دهنده به بخش خصوصی ظاهر می‌شود؛ درحالی‌که به عنوان مثال در صنعت آی سی تی، ۷۰ درصد کار مربوط به تولید محتوا بوده و دولت نمی‌تواند یک‌طرف آن باشد.

منصوری یادآور شد: نوع دیگر حکمرانی، دولت فعال است که خودش یک طرف بازی بیزینس نیست، بلکه حضور بازیگران دوسویه کسب و کار را تسهیل می‌کند که در کشور ما، کمتر شاهد چنین حکمرانی هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیم درصد بنگاه‌های ما، بنگاه‌های بزرگ، نیم درصد دیگر، بنگاه‌های متوسط، ۲.۵ درصد بنگاه‌های کوچک و ۹۶.۵ درصد بنگاه‌های خُرد هستند که نشان می‌دهد دولت در کشور ما، صرفاً بنگاه تولید می‌کند؛ ولی در رشد این بنگاه‌ها اثری ندارد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بیشترین بهره‌وری را در دنیا، بنگاه‌های متوسط در اختیار دارند که این نوع بنگاه‌ها، امکان ورود به بازارهای جهانی را دارند، افزود: سازمان‌های توسعه‌گر دولتی، باید در ارتقای جایگاه بنگاه‌ها نقش داشته بوده؛ نه اینکه سفارش‌دهنده به بخش خصوصی باشند. بنابراین دولت باید کاری کند که استانداردهای محصولات، رشد کند و با ارتقای کیفیت تولیدات این محصول، شرکت‌های تولیدکننده ایرانی بتوانند با خودروسازان بزرگ جهانی رقابت کرده و در بازارهای جهانی حضور داشته باشند؛ ضمن اینکه افزایش صادرات و حضور در بازارهای جهانی، دو موضوع متفاوت است.

منصوری گفت: در دوره اول تحریم‌ها در پژوهشی که انجام شد، ۸۸.۸ درصد بنگاه‌های ما به هیچ شبکه کسب و کار در لایه‌های متعدد جهانی، وصل نبودند که در دوره اخیر تحریم‌ها، این شاخص به ۹۶ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها یا باید انرژی فعالیت اولیه بنگاه‌ها را بپذیرند، یا اینکه اجازه دهند بنگاه‌ها در وهله اول به صورت منطقه‌ای، کسب و کار خود را شروع کنند؛ به همین دلیل ما در معاونت توسعه کارآفرینی وزارت کار، ۲۲ تا ۳۰ رشته کسب و کار قابل رونق در دوره تحریم‌ها در بازارهای داخلی و منطقه‌ای را تعیین کرده‌ایم که به مرور آنها را معرفی خواهیم کرد. به طور مثال در فضای کسب و کار پوشاک، دولت باید به طور اختصاصی ورود کرده و از مرحله صدور مجوز صِرف عبور کند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تأکید بر ضرورت ایجاد فرصت از فضای به وجود آمده، گفت: به طور مثال صنعت سنگ‌های تزئینی تا سال گذشته از بازار خوبی برخوردار نبود؛ ولی پس از افزایش قیمت ارز، رونق گرفت که نشان می‌دهد از فضای موجود با برنامه‌ریزی می‌توان بهره گرفت. نقش دولت در چنین فضاهایی، کاهش ریسک این‌گونه کسب و کارها است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا