امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ظرفیت طلایی ایران در تولید و صادرات محصولات کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران می تواند در امر صادرات محصولات کشاورزی دارای ظرفیت طلایی باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی وقف چی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه «نود و هشتی ها» گفت: ایران با پتانسیل های موجود در بخش کشاورزی می تواند ظرفیت طلایی برای صادرات جهانی داشته باشد ولی متاسفانه با تصمیمات غلط متولیان امر در سطح کلان، این ظرفیت ها به مرحله اجرا در نمی آید.

به عنوان مثال ما برای واردات محصولات کشاورزی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می دهیم ولی تولید کننده داخلی با ارز ۱۲۰۰۰ تومانی محصول تولید می کند که این سیاست اشتباه کشاورزی را در رقابت با واردات دچار ورشکستگی و نابودی می کند.

وی نداشتن برنامه ریزی و سیاست گذاری بلند مدت در بخش کشاورزی را از دیگر معضلات این حوزه دانست و گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه کشاورزی نبود ثبات اقتصادی و ایجاد روابط مستحکم با کشورهای هدف به منظور برنامه ریزی بلند مدت است. ما براساس مزایای نسبی، محصول تولید نمی کنیم و تولیدات ما بصورت مقطعی و موقتی است که باعث هرج و مرج در بازار داخلی می شود.

علی وقف چی با اشاره به نقش مرکز ملی آمار ایران برای تضمین تولید و صادرات محصولات کشاورزی گفت: مرکز ملی آمار ایران اطلاعات درست و واقعی را ارائه نمی دهد. یکی از رسالت های این مرکز ارائه میزان تولید، مصرف و صادرات است و با این خلاء ما مبادرت به برنامه ریزی می کنیم که نتیجه آن صادرات محصول در اوج نیاز مصرف داخلی است.

وی ادامه داد: مهمترین راهکار دستیابی به کشاورزی توسعه یافته برنامه ریزی و سیاست گذاری است.

علی وقف چی یکی از راه های گذار از چالش های اقتصادی را استفاده از ظرفیت های علمی کشور دانست و افزود: با وجود ظرفیت های علمی موجود در کشور برخی تصمیم گیرندگان سطح کلان در حوزه کشاورزی علم و تحصیلات کافی در این خصوص ندارند.

وی در پایان ضمن اشاره به موفقیت های کشورهای اروپایی در حوزه کشاورزی گفت: ثبات اقتصادی، ارتباط با جهان و بازار جهانی، همسویی مسئولان با کشاورزان و بخش خصوصی، جلب اعتماد مشتری و تصمیمات واحد و درست دولتمردان موجبات پیشرفت و توسعه کشاورزی کشورهای اروپایی را فراهم آورده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا