انرژی

توسعه انرژی های نو در ایران ضرورت دارد

مدیرکل امور بین الملل وزارت نیرو و سخنگوی سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق ایران بر ضرورت توسعه انرژی های نو و پاک در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  جعفر محمد نژاد سیگارودی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع نیروگاه های خورشیدی کوچک راهکاری برای توسعه سیستم برق رسانی کشور افزود: ایران از توان بسیار بالایی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر به خصوص خورشیدی برخوردار است.

وی اظهارداشت: طبق برنامه پنج ساله پنجم توسعه دولت مکلف شد پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر را در طول برنامه به سبد بزرگ انرژی کشور اضافه کند.

مدیرکل امور بین الملل وزارت نیرو و سخنگوی سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق ایران گفت: واقع مطلب اینکه در آن زمان هزینه سرمایه گذاری بر روی نیروگاه های تجدید پذیر از جمله خورشیدی بسیار بالا بود.

وی در ادامه افزود: برای مثال در شروع برنامه پنجم توسعه اگر کسی می خواست یک مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی در کشوراحداث کند هزینه سرمایه گذاری برای ایجاد نیروگاه نزدیک به سه میلیون دلار بود اما اتفاق خوبی که هم اکنون افتاده اینکه هزینه سرمایه گذاری به سبب تجاری شدن این سیستم ها به خصوص خورشیدی در دنیا به ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار دلار برای یک مگاوات رسیده است.

محمد نژاد سیگارودی تصریح کرد: خوشبختانه حرکت بسیار خوبی برای توسعه نیروگاه های تجدید پذیر همزمان با ارزان شدن تجهیزات مربوط به این حوزه در ایران شروع شده بود.

وی گفت: اصلی ترین عاملی که موجب شد این حرکت رو به جلو با دست انداز مواجه شود بحث گران شدن هزینه سرمایه گذاری در کشور بود یعنی اگر تا سال گذشته سرمایه گذار داخلی یا خارجی می خواست یک نیروگاه بادی یا خورشیدی در ایران احداث کند این سرمایه گذاری با نرخ ارز سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تومان انجام می شد ولی امسال این رقم به بالای ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسید.

مدیرکل امور بین الملل وزارت نیرو و سخنگوی سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق افزود: متاسفانه در یک فاصله سه تا چهار ماهه هزینه سرمایه گذاری در حوزه تجدید پذیر ایران چهار برابر افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: موضوع توسعه انرژی های تجدید پذیر براساس مطالعاتی که در دنیا صورت گرفته یک مقوله تنها تولید انرژی و برق نیست بلکه در کاهش مصرف سوخت های فسیلی، آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و غیره تاثیرگذار است.

محمد نژاد سیگارودی گفت: بدون شک با توسعه نیروگاه ها ی تجدید پذیر مانند خورشیدی، بادی و سایر موارد مصرف قابل توجهی سوخت فسیلی در کشور کاهش پیدا می کند.

وی افزود: ایران یک کشور خشک و میزان بارندگی در این منطقه نسبت به میانگین جهانی بسیار پائین است.

مدیرکل امور بین الملل وزارت نیرو و سخنگوی سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق ایران اظهارداشت: توجه به این نکته ضرورت دارد حتی اگر کشور سوخت به میزان کافی و نیروگاه های آماده برای تولید برق با سوخت فسیلی هم داشته باشد در زمان های خشکسالی مانند تابستان گذشته این نیروگاه ها به دلیل عدم دسترسی به آب توان تولید نخواهند داشت.

وی یادآورشد: ایران کشوری با دستخوش آثار زیست محیطی فراوان به لحاظ ریزگردها، هوای ناسالم و غیره است که بسیاری از این موارد نتیجه استفاده بیش از حد و غیر معقول از سوخت های فسیلی بوده پس از این منابع نه تنها در تولید انرژی بلکه می توان برای کاهش اثرات زیست محیطی نیز استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا