امور زیربناییراه و ساختمان

جای خالی مدیریت در بازار زمین

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: هیچ کنترلی در بخش زمین به خصوص زمین شهری به لحاظ قیمتی و مدیریتی در کشور از سوی دولت انجام نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  افشین پروین پور در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه حضرتعالی دلیل پائین بودن عمر مفید ساختمان در ایران نسبت به ممالک توسعه یافته را در چه می دانید، افزود: این مقوله یکی از گرفتاری های خیلی شدید صنعت ساختمان و مسکن در کشور است.

وی ضمن اشاره به خالی بودن جای مدیریت بخش زمین در ایران اظهارداشت: کشور همیشه با تورم های دوره ای و همینطور افزایش قیمت زمین مواجه بوده است.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: این تورم و افزایش قیمت ناشی از عدم کنترل و حضور دولت در مدیریت بازار زمین است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه کشور از ۴۰ سال قبل تاکنون همیشه با تورم های دوره ای و افزایش قیمت در بخش زمین چه در دوران رکود یا رونق صنعت ساختمان و مسکن رو به رو بوده است.

پروین پور اظهارداشت: این مسئله را تمامی فعالان اقتصادی در کشور اعم از سبزی فروش، جراح متخصص، نمایشگاه دار ماشین و غیره متوجه شده اند.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: همیشه فعالان اقتصادی بخشی از سرمایه خود را به همین دلیل درگیر زمین، مسکن و ساختمان می کنند.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: کسانی که درکشور در گیر بخش ساخت و ساز مسکن هستند اعم از فعالان حرفه ای و غیر حرفه ای تاکنون اصل سود خود را از افزایش قیمت زمین برده اند.

وی افزود: سودی که بابت پیمانکاری ساخت سازه روی زمین نصیب فعالان اقتصادی و سازندگان می شود به نسبت سود افزایش قیمت زمین بسیار ناچیز و کم است به همین دلیل تاکنون توجه خیلی زیادی به کیفیت ساخت و ساز و نوع سازه در کشور نشده است.

پروین پور به رادیو اقتصاد یادآورشد: متاسفانه به همین دلیل هنوز از ابتدای ترین روش های ساخت و ساز در مملکت استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا