امور زیربناییراه و ساختمان

گرانی بازار مسکن در دست سوداگران و بانک های خصوصی

 

یک کارشناس اقتصاد مسکن مهمترین دلیل گرانی مسکن را سوء استفاده سوداگران با همکاری بانک های خصوصی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: سوداگران و ثروتمندان که با بانکهای خصوصی در ارتباط هستند، مبادرت به دریافت تسهیلات هزار میلیاردی می‌نمایند و با ثبت شرکت در مناطق مختلف مستقر می‌شوند و اقدامات لازم را در خصوص گرانی مسکن انجام می دهند.

همچنین بخوانید

وی در توضیح گفت سوداگران در ابتدا مبادرت به خرید چند ملک بالاتر از ارزش واقعی آن عمل کرده و پس از التهاب در بازار و بالا بردن قیمتها ، ملک های از قبل خریداری شده خود را با قیمت گزاف به فروش می رسانند.

دکتر افشین پروین پور گفت: در تهران ۷ منطقه تعیین کننده ضریب افزایش بهای مسکن هستند و معمولا افزایش قیمت ها از این ۷ منطقه شروع و به مناطق دیگر منتقل می شود و با ضریب کمتر و اندکی تاخیر در کل کشور متسری می‌شود.

وی متذکر شد بعضی از مشاورین املاک افرادی بازنشسته یا از مردم عوام هستند که هیچ نقشی در سوداگری و گرانی مسکن ندارند و صرفاً نقش میانجی و معامله را ایفا می کنند.

این کارشناس اقتصاد مسکن مهمترین راهکار برون رفت از التهاب مسکن و جهش های ناگهانی قیمت ها را اراده حاکمیتی در راه اندازی سامانه های ثبت اطلاعات مسکن دانست و گفت: اگر در این سامانه اطلاعاتی همچون تعداد املاک، صاحبان املاک و تعداد معاملات ثبت شود، با استفاده از ابزارهای مالیاتی می توان از سوداگری و آشفتگی بازار جلوگیری به عمل آورد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه بعضی از افراد ذینفع در حاکمیت و دارا بودن ارتباط بسیار قوی با عناصر حاکمیتی اجازه راه اندازی این سامانه را نمی دهند.

وی در پایان یادآوری کرد مشکل مسکن در تمامی دنیا با اراده حاکمیتی کنترل و مدیریت می شود ولی در ایران این اراده به چشم نمی خورد و افراد ریز و درشت گرداننده بازار مسکن هستند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا