ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تیم کوک از کاربران خواست تا میزان استفاده از آیفون را کاهش دهند

 

مدیرعامل اپل در اجلاس تایم ۱۰۰ (TIME 100 Summit) در مورد ماهیت اعتیادآور دستگاه‌های تلفن همراه و نقش گسترده‌ اپل در این مورد سخنرانی کرد و از مردم خواست تا میزان استفاده از آیفون و برنامه‌های تلفن همراه‌شان را کاهش دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، او گفت: «شرکت ما به هیچ وجه قصد ندارد که مردم را به استفاده‌ مداوم از گوشی‌های همراه‌شان تشویق کند.» وی خاطر نشان کرد، حتی خود من نیز طی ماه‌های اخیر اقدام به غیرفعال‌ کردن نوتیفیکیشن‌ها کرده‌ام.

همچنین بخوانید

اپل هرگز بر آن نبوده است که حداکثر زمان و توجه کاربر را به خود اختصاص دهد.

با توجه به این‌که اپل پلتفرمی را ایجاد کرده است که به توسعه‌دهندگان امکان توسعه‌ برنامه‌هایی را می‌دهد که با استفاده از آن‌ها به طور مداوم کاربران را با نوتیفیکیشن‌های گوناگون تحت تسلط قرار می‌دهند(از نوتیفیکیشن جذب فالور در شبکه‌های اجتماعی تا تبلیغات فروش در برنامه‌های فروشگاهی و یا نوتیفیکیشن نسخه‌های جدید بازی‌ها) این ادعا بسیار جالب به نظر می‌رسد.

ایده‌ این نوتیفیکیشن‌ها به جای این‌که روی جلب توجه کاربر تمرکز کنند، می‌توانستند به گونه‌ای دیگر طراحی شوند. به عنوان مثال، تحت کنترل کاربر باشند و زمان مناسب دریافت نوتیفیکیشن را خود کاربر تعیین می‌کرد. حتی اپل می‌تواند بستری برای نوتیفیکیشن‌ها ایجاد کند که کاربر بتواند نوتیفیکیشن‌ها را به دسته‌های مختلف تقسیم کند.

به عنوان مثال، پیام‌های فوری همانند هشدارها برای نقض امنیت در سطح ضروری قرار بگیرند و نوتیفیکیشن‌های عمومی روند دیگری را در پی بگیرند. به عبارت ساده‌تر، ساختار نوتیفیکیشن‌ها به گونه‌ای بود که کاربران خودشان بسته به اهمیت برنامه، نوع هشدارها را انتخاب می‌کردند.

این‌ها فقط تعدادی ایده ساده برای بهبود پلتفرم اطلاع‌رسانی‌ها هستند، برای شرکتی همانند اپل، مسلما ایده‌های متفاوت‌تر و بهتری نیز وجود دارد.

اما واقعیت این است که پلتفرم اطلاع‌رسانی اپل با هدف افزایش تعامل با کاربر ساخته شده است. با این‌حال، مدیرعامل اپل، این موضوع را تکذیب می‌کند.

اپل حداقل می‌توانست به این موضوع اعتراف کرده و اذعان کند که با مشاهده‌ آسیب‌های روانی آیفون اکنون به دنبال برطرف کردن آن است. آن‌ها می‌توانستند به این مشکل اشاره کنند و نشان دهند که در حال تلاش برای حل آن هستند و برنامه‌های مخصوصی برای آینده دارند. به جای این‌، آن‌ها در موضع دفاع قرار گرفتند و از کاربران خواستند تا به صورت کامل نوتیفیکیشن‌های خود را غیرفعال کنند. تیم کوک گفت که خودش هم همین‌کار را انجام می‌دهد و در ادامه گفت:

«اگر شما آیفون دارید و نوتیفیکیش‌های خود را غیرفعال نکرده‌اید، من به شما توصیه می‌کنم که این کار را انجام دهید. کاری که شخص من نیز انجام داده‌ام.» وی افزود: «یک روز من از خودم پرسیدم که آیا واقعا لازم هست که من روزانه هزاران نوتیفیکیشن از دریافت کنم؟ آیا این نوتیفیکشن‌ها هیچ ارزشی به زندگی من می‌افزایند؟ آیا این‌ها من را به یک شخص بهتر تبدیل می‌کنند؟ و بنابراین، به غیرفعال کردن آن‌ها اقدام کردم.»

به نظر می‌رسد که خاصیت اعتیادآور برخی از برنامه‌های کاربردی به ویژه رسانه‌های اجتماعی هم‌چون فیسبوک در این امر بی‌تاثیر نیست. البته به دلیل مشکلات و رسوایی‌های مرتبط با داده‌ها هم‌اکنون چندان ترویجی از سوی اپل برای فیسبوک صورت نمی‌گیرد. اما در سال ۲۰۰۸، هنگامی‌که اپ‌استور برای اولین بار افتتاح شد، برنامه‌ فیسبوک با افتخار در بین اپ‌های برجسته‌ قرار گرفته بود و اپل در حال ترویج این برنامه به کاربرانش بود.

این واقعیت که فیسبوک و هر برنامه‌ دیگری از پلتفرم اطلاع‌رسانی اپل برای بهبود فرآیند خودشان و ترویج فعالیت‌های‌شان استفاده می‌کنند، مسلما مشکل توسعه‌دهنده‌ها نیست. بلکه مشکل سیستم اطلاع‌رسانی اپل است که کاربرپسندانه طراحی نشده است.

یک دهه پس از راه‌اندازی اپ‌استور، اپل به تازگی شروع کرده و در مورد جلب توجه کاربران نظر می‌دهد. در رویداد دبلیودبلیودی‌سی(WWDC) اپل از مجموعه‌ای از ابزارهای سلامت دیجیتال مانند اسکرین تایم (Screen Time) برای کنترل میزان استفاده از گوشی، ابزارهایی برای کنترل والدین و یک راهکار برای خاموش کردن نوتیفیکیشن‌ها رونمایی کرد.

با این حال، هم‌اکنون تیم کوک می‌خواهد ما باور کنیم که اپل هرگز قصد ایجاد این اعتیاد را نداشته است.

تیم کوک گفت:

«هر بار که گوشی خود را برمی‌دارید، مثل این است که با یک نفر ارتباط خود را شروع می‌کنید. اگر به گوشی خود بیشتر از چشم انسان‌های دیگر نگاه می‌کنید، شما به درستی از گوشی همراه خود استفاده نمی‌کنید.» او ادامه داد:

«ما می‌خواهیم که مردم نحوه‌ استفاده صحیح از تلفن همراه‌شان را آموزش ببینند. این مشکل با گذشت زمان حل خواهد شد، درست مثل هر مشکل دیگری. ما در این زمینه نیز بهترین نوآوری‌ها را ارائه خواهیم داد. ما اساسا نمی‌خواهیم که گوشی همراه کاربران همواره در دست‌شان باشد، ما هرگز چنین هدفی نداشته‌ایم.»

بله، البته به جز ۱۰ سال گذشته که این کار را انجام دادید.

 

 

منبع
Techcrunch

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا