بورسبورس اوراق

رونق بازار سرمایه، پیشرفت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مولد است

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگارد:

 

مجتبی شهبازی: «به دلیل وجود ذات نوسانی بازارسرمایه، هر رشد سریعی در آن به اصلاح نیاز دارد؛ اما در مجموع و با دلایل منطقی به روند رو به مثبت بازار معتقدم. با در نظر گرفتن این روند مثبت و وجود دارایی پرپتانسیل در بازار سرمایه و وجود دارایی مولد و مستهلک نشدنی، این دارایی، سرمایه‌ای زنده و سودساز است.»

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا، مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگارد  با مثبت ارزیابی کردن روند کلی بازار گفت: نخستین دلیل محکم در رابطه با مثبت شدن بازار به عقب ماندگی دارایی‌های بورسی نسبت به افزایش نرخ ارز برمی‌گردد؛ براین اساس، ارزش واقعی سهام باید نسبت به دلار و سایر ارزها به روز رسانی شود.

وی ادامه داد: افزایش نرخ دلار، سبب شده تا بسیاری از شرکت‌ها در کنار افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ‌های جهانی را هم داشته باشند که خود به خود سبب افزایش سودآوری از دو جنبه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر در یک سال گذشته نرخ بازده انواع دارایی‌ها را نگاه کنیم، مشخص می شود که بازار سرمایه با همان سرعت دیگر بازارها (خودرو، دلار و طلا) روند صعودی در پیش نگرفته است؛ با افزایش سودآوری در مجامع نیز، امید است اخبار خوبی پیش رو داشته باشیم. با در نظر گرفتن روند مثبت بازار و وجود دارایی پرپتانسیل در بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای دیگر و وجود دارایی مولد و مستهلک نشدنی در بازار سرمایه، این دارایی، سرمایه‌ای زنده و سودساز است.

شهبازی ضمن اشاره به تحریم‌ها بیان کرد: وجود تحریم‌ها سبب ایجاد محدودیت‌هایی برای بخش فروش می‌شود، اما به دلیل بزرگ بودن افزایش نرخ‌ها و سود حاصل از فروش آن، به نوعی می‌توان تحریم‌ها را نادیده گرفت؛ بنابراین افزایش سودآوری شرکت‌ها سبب افزایش نرخ سهام شرکت‌ها در آینده خواهد شد.

وی این افزایش سود را به طور عمده در گروه‌های کامودیتی محور، پتروپالایشی و حتی حمل و نقل و صنایع غذایی بیشتر دانست و افزود: در حال حاضر وضعیت طوری است که بسیاری از شرکت‌ها طی ۱۴ ماه آینده با دو مجمع و دو تقسیم سود رو به رو هستند و با این افزایش سودآوری‌های خود، نسبت قیمت به عایدی خوبی برایشان پیش‌بینی می‌شود. همین موضوع سبب شده تا حجم نقدینگی خوبی هم وارد بازار شود و امید می رود که این حجم افزایش هم پیدا کند.

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگارد با توجه به نزدیکی به فصل مجامع، نقش سهامداران حقیقی را در بازار موثر دانست و گفت: در بحث ورود نقدینگی چند وقت اخیر، بیشترین سهم به سهامداران حقیقی بر می‌گردد، بنابراین حقیقی‌ها نقش بسیار مهمی در روند رو به رشد بازار و سهامداری شرکت‌ها دارند.

وی تصریح کرد: بحث رعایت حقوق سهامداران خرد نیز مهم و در موارد مختلف متفاوت است؛ البته با قوانین و نظارت‌هایی که وجود دارد، بخش زیادی از این مشکلات برطرف می‌شود، اما کماکان این مشکلات کمابیش وجود دارند. امیدوارم با نظارت بیشتر سازمان‌های مرتبط و ایجاد قوانین کاراتر، حقوق سهامداران خرد در بحث شرکت‌داری و تصمیمات در مجامع هم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

شهبازی اضافه کرد: در نظر داشته باشید که با خرید سهام باید هر لحظه به رصد آن پرداخته و بررسی آن را رها نکنید؛ این بازار رصد دایمی و به روز با تحلیل‌های دقیق نیاز دارد.

وی به سهامدارانی که فرصت رصد دایمی نداشته یا در این حوزه تخصص کافی ندارند توصیه کرد برای سرمایه‌گذاری بهتر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراجعه کنند، زیرا در این صندوق‌ها تیم کارشناسی متخصص به مدیریت آنها می‌پردازند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که کدام یک از صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌کند، توضیح داد: بهتر است برای بررسی صندوق‌ها به سایت فیپ ایران مراجعه کنند. در این سایت انواع صندوق‌ها براساس بازده و دیگر موارد رتبه‌بندی شده‌اند. براین اساس، سهامداران می‌توانند با عیار قرار دادن رتبه‌بندی‌های موجود و با توجه به میزان ریسک‌پذیری و دارایی خود به انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب (از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و صندوق‌های ترکیبی) بپردازند.

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگارد در پایان و در پیش بینی از آینده بازار سرمایه گفت: به نظر من پیش بینی بازار در کوتاه مدت خیلی صحیح نیست، اما در مجموع روند بازار را در بلند مدت و حداقل تا زمان برگزاری مجامع سال آینده مثبت ارزیابی می‌کنم؛ البته در نظر داشته باشید که ممکن است در این میان با ریسک‌های غیرسیستماتیک زیادی هم رو به رو شویم که سبب ایجاد نوسانات زیادی هم در این بازار خواهد شد؛ ولی در مجموع و با اطلاعات حاضر، پیش‌بینی من از بازار مثبت است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا