انرژی

کشورهای بدون نفت اقتصاد را چگونه اداره می‌کنند؟

یک کارشناس حوزه کار با تاکید بر مشارکت دادن بخش خصوصی در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور گفت: جریان کارآفرینی و فضای کسب و کار در کشور باید از طریق بخش خصوصی پیش برود.

علی‌اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا، بخش خصوصی را بهترین جایگزین درآمدهای نفتی دانست و گفت: بخش خصوصی به منزله حذف مداخلات دولتی و قوانین زائد است که باید در تمام بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات ورود کند و جریان کارآفرینی از طریق آن پیش برود.

وی با طرح این پرسش که کشورهایی که نفت و گاز ندارند اقتصاد خود را چگونه اداره می‌کنند؟ ادامه داد: این کشورها مزیت‌های داخلی خود را باور کرده و به سراغ بخش خصوصی رفته‌اند، حمل و نقل، خدمات، صنعت و کشاورزی خود را به دست بخش خصوصی سپرده‌اند و دولت تنها نظارت می‌کند؛ لذا معتقدم بخش خصوصی قوی می‌تواند برای کشور ارزآوری و درآمدزایی داشته باشد و صندوق‌های بیمه‌ای را تقویت کند.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه کار گفت: چه نفت داشته باشیم یا نداشته باشیم تنها راه موجود تقویت بخش خصوصی است، وقتی قوانین مداخله‌جویانه داریم باید روی بخش خصوصی متمرکز شویم. کره ظرف ۱۰ سال از بخش خصوصی خود حمایت کرد و پس از آن فرمان‌های اجرایی و تصمیم‌گیری‌های خود را با هماهنگی بخش خصوصی صادر کرد ولی آیا ما هم در تمام تصمیم‌گیری‌ها از بخش خصوصی مشورت می‌گیریم؟

لبافی با تاکید بر اینکه قوانین و مقررات زائد باید از پیش پای بخش خصوصی برداشته شود، افزود: دولت با مهیا کردن بستر فعالیت بخش خصوصی و صرف کمترین هزینه می‌تواند به اهداف اقتصادی پیش‌بین شده در برنامه ششم دست پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بسیاری از فعالان اقتصادی و بازرگانی، مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی را خواستار شده و مشورت با بخش خصوصی را در تحقق منافع بلندمدت کشور مؤثر می‌دانند. به اعتقاد آنها بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های توسعه اقتصادی نباید صرفاً نقش مجری‌گری داشته باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا