صنعت، معدن، تجارتمعدن

وزارت صمت نقشه‌ای برای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های معدن در دست ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نقشه‌ای درباره پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بخش معدن ندارد، گفت: باید تسهیلات با نرخ پایین در مناطق محروم به سرمایه گذاران بخش معدن پرداخت شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره ظرفیت معادن در توسعه اقتصاد کشور، گفت: بخش معدن می تواند نقش مهم و موثری در اقتصاد کشور ایفا کند به عبارت دیگر اقتصاد معدنی می‌تواند مهمترین بخش اقتصادی کشور باشد اما تاکنون استفاده از این ظرفیت مغفول مانده است.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان نظام مهندسی سه محور را به عنوان سیاست کاری خود برای استفاده از ظرفیت معدن پیگیری می‌کند؛ صیانت از مواد معدنی از طریق شیوه نامه‌ها، هوشمندسازی به منظور شفافیت بیشتر و جذب سرمایه گذار در بخش معدن.

امضا تفاهم‌نامه میان سازمان نظام مهندسی و ایمیدرو برای استفاده از ظرفیت معدن

وی از امضا تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان نظام مهندسی و ایمیدرو برای استفاده از ظرفیت معدن خبر داد و توضیح داد: سه محور آموزش، پژوهش و جذب سرمایه گذار در این قرارداد مورد تاکید قرار گرفت.

ضرورت شناسایی پتانسیل‌های معدنی کشور

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه باید پتانسیل‌های معدنی شناسایی و معرفی شود، اظهار کرد: در تمام نقاط کشور باید مزیت‌های بخش معدن به درستی شناسایی شود تا این اطلاعات در اختیار سرمایه گذاران ایرانی و خارجی قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید موانع بخش معدن به درستی بررسی و رفع شود، خاطرنشان کرد:برای حضور سرمایه گذار در بخش معدن باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود چرا که سرمایه‌گذار تمایل دارد سود به دست آورد و به دنبال مشارکت در اقتصاد پایدار است.

وی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت معادن باید از دانشگاه‌ها کمک گرفت تا سرمایه گذار بتوانند از توان علمی این مراکز در سرمایه‌گذاری صنایع معدنی استفاده کند به عبارتی سازمان نظام مهندسی درصدد است یک بسته سرمایه گذاری با حمایت مالی ایمیدرو آماده کند.

فقدان اطلاعات دقیق درباره ظرفیت‌های معدنی کشور

اسماعیلی گفت: در کشور نقشه‌ای که امتیازات معدنی هر نقطه جغرافیایی را مشخص کند، وجود ندارد به طور مثال اگر سرمایه گذار از خارج کشور اهل لارستان فارس تمایل داشته باشد در استان خود بر صنایع معدنی سرمایه‌گذاری کند وزارت صمت نقشه‌ای درباره پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این استان در بخش معدن ندارد.

وی توضیح داد: حمایت‌های دولت می‌تواند سرمایه‌گذاران را به حضور در بخش معدن تشویق کند این در حالی است که اگر سرمایه گذار درصدد دریافت تسهیلات باشد معدن را علیرغم ماده قانونی به عنوان وثیقه از اون نمی‌پذیرند. سرمایه‌گذار به تسهیلات نیاز دارد چرا که تمام سرمایه خود را در بخش معدن قرار داده است.

ضرورت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران بخش معدن

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سوی دیگر قوانین و بخشنامه‌های موجود و ناپایدار از جمله موانع دیگر در این حوزه است، گفت: باید تسهیلات با نرخ پایین در مناطق محروم به سرمایه گذاران بخش معدن پرداخت شود./

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا