صنعت، معدن، تجارت

نرخ نان با عوامل سیاسی تعیین می شود

یک اقتصاددان گفت: قیمت نان در کشور با عوامل سیاسی تعیین می گردد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر لطفعلی بخشی اقتصاد دان در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها رادیو اقتصاد گفت: دولت در بحث نان فقط قیمت گذاری را برعهده دارد و از نظارت بر کیفیت غافل است .نرخ تعیینی قیمت نان بر مبنای سیاست موجود همچون میزان درآمد و وضعیت معیشتی مردم است درحالی که این روند بر کیفیت نان لطمه وارد می کند.

وی افزود: نانوایی از دسته مشاغل سخت جامعه محسوب می شود ولی نان جزء ارزانترین کالا ها در ایران است.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به دستمزد بالای کارگران ماهر در پخت نان و تاثیر آن در هزینه ها گفت: از آنجا که دستمزد کارگران ماهر بالاست و قیمت نان پایین است معمولا صاحبان این مشاغل به منظور صرفه جویی در هزینه ها مجبور به استخدام کارگران بی تخصص و یا کوچکتر کردن وزن نان می شوند.

دکتر لطفعلی بخشی بهره گیری از آردهای مرغوب را در کیفیت نان موثر دانست و گفت: نانوایان در انتخاب آرد خود آزادی انتخاب نداشته و برخی از واحد های بالاجبار از آردهای بی کیفیتی که دولت در اختیار آنها می گذارد استفاده مین تمایند که حاصل آن نان بیکیفیت است ولی نانوایان آزاد پز که آرد مصرفی را خود انتخاب می کنند نان با کیفیت تری را به دست مشتری می دهند.

وی ادامه داد : یکی از سیاست های دولت خرید سالانه تضمینی گندم است که در هنگام خرید هیچ توجهی به کیفیت این محصول نمی شود و این امر سبب می شود انگیزه رقابت برای کاشت محصول با کیفیت در بین کشاورزان از بین رود.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا