بانکبانک و بیمه

عملیات بازار باز بخش سیاست‌گذاری پولی را سروسامان می‌دهد

رحمانی گفت: عملیات بازار باز، بخش سیاست‌گذاری پولی را سروسامان می‌دهد و قرار نیست بخش مربوط به نظارت بر نظام بانکی را حل کند؛ چرا که این موضوع نیازمند اقدامات جداگانه بانک مرکزی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر تیمور رحمانی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه‌شب شبکه دو سیما درباره اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز گفت: کنترل تورم، ابزار درازمدت کنترل ارز است و اگر کشوری نتواند نرخ تورم را به طور پایدار کنترل کند، قادر به کنترل نرخ ارز به طور پایدار نخواهد بود.

به گفته وی بانک مرکزی در برخی موارد مانند مقابله با آثار تحری‌ ها مجبور است اقدامات کوتاه‌مدتی را انجام دهد، اما واگذار کردن نرخ ارز به بازار در شرایطی که حمله‌های سفته‌بازانه‌ای وجود دارد و با توجه به انعکاساتی که نرخ ارز روی سایر متغیرهای اقتصاد کلان می‌گذارد ملاحظاتی وجود دارد که بهتر است با ابزارهایی نرخ ارز را کنترل کرد و باید راه‌هایی را اندیشید که تقاضا برای ارز محدود شود.

رحمانی تاکید کرد: بی‌ثباتی نرخ ارز خوب نیست، اما ثبات نرخ نیز باید مبتنی بر عوامل بنیانی باشد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سران قوا اجازه عملیات بازار باز را به بانک مرکزی داده‌اند، افزود: دستورالعمل انجام کار در دست تدوین است و بر اساس آن دولت بخشی از بدهی‌های خود به بانک‌ها را می‌تواند به اوراق تبدیل کند و بستر خرید و فروش این اوراق نیز باید در بورس فراهم شود.

رحمانی ادامه داد: عملیات بازار باز، بخش سیاست‌گذاری پولی را سروسامان می‌دهد و قرار نیست بخش مربوط به نظارت بر نظام بانکی را حل کند؛ چرا که این موضوع نیازمند اقدامات جداگانه بانک مرکزی است.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه ناترازی به اقتصاد بدهیم و با این کار می‌توانیم تورم را کنترل کنیم، خاطرنشان کرد: بیشتر اقداماتی که مقدمه اجرای عملیات بازار باز است، پیشرفت خوبی داشته و بانک مرکزی به شدت پیگیر اجرای آن است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا