بانکبانک و بیمه

لزوم حرکت بسوی سیستم جایگزین سوئیفت

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و نائب رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه بر ضرورت حرکت جمهوری اسلامی به سمت سیستم جایگزین سوئیفت تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  قدیر قیافه در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: چین در سپتامبر ۲۰۱۵ سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی (CIPS) خود را راه اندازی کرد.

وی اظهارداشت: دلیل اصلی راه اندازی سیستم مزبور بوسیله چینی ها نگران از اتفاقاتی بود که برای سایر کشورها از جمله ایران افتاده بود.

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و نائب رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: لازم به توضیح که در سال ۲۰۱۲ سوئیفت ارتباط ۳۰ بانکی ایرانی را به یکباره قطع و نگرانی جدی برای تمامی کشورها از جمله روسیه فراهم کرد.

وی افزود: روسیه در سال ۲۰۱۴ سیستم SPFS خود را راه اندازی کرد و تا سال ۲۰۱۷ بطور خاص معاملات مجموعه روس ِنفت -بزگترین تولید کننده نفت روسیه _ از این سیستم انجام می شد که دستکم ۵۰۰ بانک و موسسه مالی و اعتباری دنیا را بصورت مستقل از سیستم سوئیفت به خود متصل کرده بود ناگفته نماندسیستم سوئیفت تحت کنترل و نظارت آمریکایی هاست.

قیافه اظهارداشت: طبق قاعده ایران هم باید به سمت چنین سیستم و ساختار جدیدی حرکت کند به جهت اینکه بیشترین زیان را در سال های اخیر در حوزه تحریم سوئیفت ایران دیده و امروز هم با مشکلات زیادی در این رابطه مواجه است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: موضوع تغییر ساختار و ریل از سوئیفت به سمت سیستم های جایگزین مختص کشور های مانند چین، روسیه و ایران نیست بلکه ۹ ماه پیش وزیر امور خارجه آلمان از ضرورت ایجاد یک سیستم مستقل بین المللی برای پرداخت ها جدا از سیستم سوئیفت و آمریکا صحبت به میان آورده بود وبسیاری از کشورهای از جمله اقتصادهای نوظهور به این موضوع اعتقاد دارند چرا که اگر این اقدام را انجام ندهند در حوزه رشد اقتصادی با مشکل مواجه می شوند.

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و نائب رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه افزود: چینی ها امروز موفق شده اند بیش از ۲۵ درصد مبادلات خود را به سمت سیستم جایگزین هدایت و از این سیستم و ساختار استفاده کنند و بسیاری از مبادلات خود را با یوآن انجام دهند.

وی اظهارداشت: واقع امر اینکه امروز در سبد ارزی خیلی از کشورها در دنیا یورو، یوآن، ین ژاپن، دلارآمریکا و ارزهای رمزگذاری شده به چشم می خورد.

قیافه در ادامه یادآورشد: این نشان می دهد که همه از این سیستم و ساختاری بسیار مافیایی که تحت کنترل و نظارت آمریکایی هاست می خواهند عبورکنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا