امور زیربناییراه و ساختمان

خسارت سیل به ۱۷ هزار مسکن در گلستان

استاندار گلستان از خسارت سیل به ۱۷ هزار واحد مسکونی در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هادی حق شناس در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی از مجموع این تعداد واحد مسکونی که در شهرهای استان گلستان در اثر سیل دچار آسیب شدند ۵۰ درصد مربوط به آق قلاست چون این شهر ۲۰ روز زیر آب بود.

وی اظهارداشت: همچنین ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی که در سطح استان گلستان نیاز به تعمیر و بازسازی جدی دارد هفت هزار واحد باید دوباره از نو ساخته شود.

همچنین بخوانید

استاندار گلستان گفت: مشکل بر سر صدور پروانه های ساختمانی بود که امروز شهرداری آق قلا مکلف شد حداکثر تا هفته آینده تمامی این پروانه ها را صادر کند.

وی افزود: برخی از منازل در حاشیه رودخانه و برخی دیگر در طرح تفصیلی شهر جزء اماکن فضای سبز یا اماکن عمومی قرارگرفته بودند که بایستی زمین جدیدی برای ساخت این واحدها تهیه می شد.

حق شناس اظهارداشت: تعدادی از خانه ها مشکل اسنادی و همینطور برخی مستاجر و فاقد مسکن بودند که این گونه مشکلات امروز مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: فرماندار شهر آق قلا مکلف شد نسبت به شناسایی زمین های دولتی در هر نقطه ای از شهر و مربوط به هر ارگانی اقدام و با اولویت به سیل زدگان واگذار شود تا کار ساخت منازل هرچه سریعتر جنبه عملیاتی به خود گیرد.

استاندار گلستان افزود: خوشبختانه بنیاد مستضعفان با مجانی کردن سیمان کار را خیلی جلو برده و از طرف دیگر با تسهیلات بلاعوض و کم بهره ای که دولت تعیین کرده اگر هفته آینده بانک ها کمک کنند بخشی از تسهیلات مرمت و بازسازی منازل خسارت دیده از سیل پرداخت شده بنابراین می توان حداکثر تا شهریورماه سال جاری کار تعمیرات واحدهای مسکونی را در استان به اتمام رساند.

وی در خصوص بخش ابنیه و راه های خسارت دیده از سیل در سطح استان گلستان نیز به رادیو اقتصاد اظهارداشت: اداره کل راه و شهرسازی استان مکلف شد مشاور و پیمان مربوط به این حوزه را تعیین و تکلیف و تا ابلاغ اعتبارات سیل از سوی دولت عملیات ساخت و بازسازی آغاز شود.

حق شناس گفت: بسیاری از کارهای مربوط به سیل در خارج از ضوابط اداری شروع خواهد شد به یقین دولت و سایر مسئولان نظام کمک می کنند که موضوع سیل در همین سال جاری جمع شود.
وی در ادامه افزود: وقوع سیل در ابتدای سال جاری واحدهای مسکونی، تجاری، ابنیه، پل ها، جاده ها، مزارع، مدارس و غیره را به شدت دچار آسیب کرد.

استاندار گلستان یادآورشد: خوشبختانه دولت دو مصوبه ای که در این رابطه داشت نحوه کمک به بخش واحدهای مسکونی وکشاورزی خسارت دیده از سیل را تعیین و بر همین اساس کار هم در بخش کشاورزی و هم در بخش واحدهای مسکونی استان آغاز شده است.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا