بورسبورس اوراق

فروش تعهدی به بازار سرمایه می‌آید

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار از راه اندازی ابزار فروش تعهدی در بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محسن خدابخش در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بحث فروش استقراضی که در کمیته فقهی سازمان بورس با مکانیزم عقد وکالت طراحی شده تحت عنوان فروش تعهدی مورد تائید قرار گرفته است.

وی همچنین اظهارداشت: دستورالعمل فروش تعهدی تدوین و در هیئت مدیره سازمان بورس نیز مصوب شده است.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به آغاز فعالیت های اجرایی ابزار فروش تعهدی گفت: راه اندازی ابزارهای مالی باتوجه به پیچیدگی های جدیدی که مترتب بر این معاملات است طبق قاعده یک سری نیازهای فنی ایجاد می کند.

وی افزود: سازمان در حال ایجاد تدارکات فنی در این زمینه است تا بتواند هرچه زودتر فروش تعهدی که همان کارکردهای فروش استقراضی را خواهد داشت در بازار سرمایه راه اندازی کند.

خدابخش اظهارداشت: یکی از الزامات موفقیت ابزارهای مالی کلاسیک نیازهای فنی و نرم افزاری که باید ایجاد شود.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا غیر از ابزارفروش تعهدی ابزار مالی دیگری هم وجود دارد، گفت: در حال حاضر تمرکز اصلی روی بحث فروش تعهدی خواهد بود تا به تناسب اینکه ابزارهای جدید و هیبرید را بورس ها برای طرح در کمیته فقهی پیشنهاد دهند که پس از تدوین دستور العمل و تصویب در هیئت مدیره به تناسب اعلام خواهیم کرد.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: خوشبختانه در حوزه صکوک یا مالی اسلامی تاکنون ابزارهای خوبی معرفی و اغلب هم اجرایی شده است.

وی در ادامه یادآورشد: توضیح اینکه در خصوص ابزارهای مالی مشتقه که شاید فروش تعهدی نیز از همان نوع باشد اکنون بازار سرمایه هم اختیار معاملات و هم قراردادهای آتی تک سهم وقراردهای آتی که روی کالاهای فیزیکی مانند زعفران تعریف شده و هم قراردادهای آتی سبد سهام را دارد بنابراین با لحاظ کردن مشتقات به امید خدا با فروش تعهدی این سبد کامل خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا