بانک و بیمهصنعت، معدن، تجارتطلا و ارز

هیچ بانک خارجی رابطه کارگزاری با ایران ندارد

نائب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: بانک های خارجی هیچ رابطه کارگزاری با بانک های ایرانی ندارند بنابراین انتقال ارز حاصل از صادرات به کشور با هزینه بسیار بالا و سختی فراوان همراه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا صالحی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به این پرسش که چرا بازگشت ارز صادراتی به یک چالش مهم در کشور تبدیل شده است، افزود: پائین نگهداشتن نرخ ارز با تزریق یارانه و درآمدهای ناشی از دلارهای نفتی یک روند ناصحیحی که از سال های گذشته تا به امروز در اقتصاد کشور تجربه شده است.

وی همچنین اظهارداشت: سالیان سال هر مرتبه که جهش ارزی در مملکت اتفاق افتاده ضمن کاهش شدید ارزش دارایی های مردم باعث شده اقتصاد، صنعت، تجارت و در یک کلام تمامی فعالیت های اقتصادی کشور با مشکلات جدی مواجه شود.

نائب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: بازگشت ارز صادراتی به کشور به رغم صدور بخشنامه های متعدد و طراحی سامانه های مختلف از سوی بانک مرکزی تاکنون به معنای واقعی انجام نشده است.

وی افزود: بطورکلی هر نظام بانکی در هر کشوری به دنبال رصد کردن ارز صادراتی و وارداتی خود است و بحثی در این قضیه نیست اما وقتی در مسیر متزلزلی گام برداشته شود که ثبات، امنیت و از همه مهمتر اعتماد سلب می شود باید پذیرفت که این مشکلات پیش خواهد آمد.

صالحی اظهارداشت: بخشی از عدم باز گشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور مربوط به نبود امنیت و ثبات اقتصادی است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: طبق گفته های بانک مرکزی صادرکنندگان ۶۰ تا ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات را در حوزه های مختلف به چرخه اقتصادی بازگردانده اند.

نائب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: برای مثال از ۱۲ میلیارد دلار ارز صادراتی مورد پیش بینی سالانه در حوزه پتروشیمی ۷۰ درصد به کشور برگشته است.

وی اظهارداشت: ورود ارز حاصل از صادرات به داخل کشور امروز بسیار هزینه بر، سخت و طاقت فرساست چون راه های بانکی بطور کامل قطع است و ایران در شرایط حاضر هیچ رابطه کارگزاری با هیچ بانکی دردنیا ندارد.

صالحی ادامه داد: برای نمونه یک تاجری با نرخ ارز آزاد کالایی را خریداری و سپس روی ریل صادرات قرار می دهد و ارز حاصل از صادرات را به هر قیمتی وارد مملکت می کند آیا شایسته است این ارز را به قیمت دلار ۹ هزار و ۵۰۰ تومانی و یورو ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومانی تحویل سامانه نیما دهد؟

وی در ادامه به رادیو اقتصاد یادآورشد: بطور کلی از مجموع اقتصاد صادراتی کشور تنها ۲۰ درصد طی این سال ها دست بخش خصوصی و بقیه در قبضه بخش دولتی و شبه دولتی بوده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا