بورسبورس اوراقطلا و ارز

همبستگی نرخ ارز با شاخص بورس

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده، کاهش نرخ ارز را در افت شاخص موثر دانست و گفت: نرخ ارز به ویژه در یکسال اخیر با شاخص بورس همبستگی خاص پیدا کرده و بازار به کاهش یا افزایش نرخ ارز واکنش نشان داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد اشتیاقی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت :  اگرچه بازار سرمایه به تناسب بازارهای موازی رشد نکرده بود، اما در ماه های اخیر که بازارهای موازی به حال اشباع رسیده بودند، بورس نیز توانست بخشی از جاماندگی خود را جبران کند.

 این کارشناس بازار سرمایه در عین حال افزود:  طبیعی است زمانی که نرخ ارز، مسیر کاهشی در پیش گرفته و دلار به کمتر از ۱۲ هزار تومان می رسد، اثر آن بر بازار سرمایه نیز منعکس می شود؛ لذا در این بازار ممکن است بخشی از سرمایه گذاران نقدینگی خود را به سمت و سوی دیگری سوق دهند؛ مثلا ترجیح دهند گواهی سکه یکروزه طلا را از بورس کالا خریداری کنند.

همچنین بخوانید

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده توضیح داد: با توجه به اینکه هنوز هم در مسایل سیاسی از جمله برجام جمع بندی تازه ای حاصل نشده، بنابراین در وضعیت ابهام، به نظرمی رسد ذخیره سرمایه در برخی بازارهای موازی از جمله سکه جذابیت پیدا کرده  است .

اشتیاقی ادامه داد: اصولا هم وقتی دلار شروع به کاهش در بازار آزاد می کند، جذابیت خرید در بورس کالا کاهش می یابد؛ چون خریداران در این بورس به این دلیل اقدام به خرید می کنند که فاصله قیمتی با دلار آزاد دارد یا  تفاوت هایی با قیمت های جهانی دارد . از طرف دیگر، سیر کاهشی دلار می تواند بر فروش شرکت هایی که بخشی از محصولات خود را در بورس کالا می فروشند، اثرگذار باشد.

وی اظهار داشت: به طور کلی با کاهش نرخ ارز، انتظارات تورمی هم فروکش می کند و بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند پول نقد داشته باشند و عجله ای ندارند برای اینکه بخواهند سریعا این پول را به یکی از بازارها منتقل کنند .

این کارشناس بازار سرمایه  افزود: به نظر می رسد اگر کاهش نرخ ارز،  مستمر باشد نرخ ارز نیمایی هم می تواند نسبت به رقم هایی که الان کشف قیمت می شود، کاهش هایی را تجربه کند .

به گفته اشتیاقی، اگر در موضوع برجام تحول تازه ای رخ دهد و بازار به این تحول خوش بینانه بنگرد، انتظار می رود نرخ دلار، همچنان در مسیر کاهشی حرکت کند.

وی افزود: مخصوصا اگر در این فضای خوش بینی مذاکرات تداوم یابد و منجر به رفع تحریم شود، این رویداد می تواند دلار را  تا مرز ۱۰ هزار تومان نیز کاهش دهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا