امور زیربناییراه و ساختمان

نفتکش بریتانیایی به هشدارها پاسخ نمی‌داد/ احتمال سانحه دریایی وجود داشت/ در صورت درخواست قضایی، خدمه کشتی به خشکی منتقل می‌شوند

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه نفتکش بریتانیایی به تماس‌هایی که با کشتی برای ارزیابی‌های بیشتر گرفته می‌شد، پاسخ نمی‌داد و به هشدارها توجه نمی‌کرد و در نهایت نسبت به تغییر مسیر خود اقدام کرد،‌ گفت:فعلا خدمه در کشتی مستقر هستند و نیازی باشد مرجع قضایی درخواست حضور خدمه در خشکی را ارایه می دهد.

اله‌مراد عفیفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت نفتکش توقیف شده بریتانیایی اظهار داشت: یکی از دلایلی که کشتی بریتانیایی برای بررسی‌های بیشتر توقیف شده این است که در مدت زمانی با ردیاب خاموش در مسیر در حال حرکت بوده است.

وی افزود: همچنین در عین حال به تماس‌هایی که با کشتی برای ارزیابی‌های بیشتر گرفته می‌شد پاسخ نمی‌داد و به هشدارها توجه نمی‌کرد، در نهایت نسبت به تغییر مسیر خود اقدام کرد.

عفیفی‌پور ادامه داد: این اقدامات می‌توانست منجر به حادثه در آب‌های کشورمان شود و در نهایت این اقدامات کشتی بریتانیایی باعث می‌شود که برای ارزیابی بیشتر از آنها بخواهیم که به سمت لنگرگاه حرکت کنند و نیروهای نظامی ارزیابی سانحه را انجام دهند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درباره وضعیت خدمه این کشتی گفت: فعلا خدمه در کشتی مستقر هستند و نیازی باشد مرجع قضایی درخواست حضور خدمه در خشکی را ارایه می‌دهد.   

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرایط در محدوده آب‌های ایران کاملا عادی است و ناوگان تجاری و سایر خطوط کشتیرانی طبق برنامه به مسیر خود در منطقه ادامه می‌دهند، ادامه داد:‌ ناوگان تمام خطوط کشتیرانی دنیا می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی و هم قوانینی که به حاکمیت کشورهای ساحلی از آبراه‌های بین‌المللی از جمله آب‌های محدوده کشورمان عبور کنند.

عفیفی‌پور گفت:‌ از نظر فنی برای تردد کشتی‌ها هیچ منعی وجود ندارد و هر کشتی و شناوری که از قوانین موضوعه تبعیت کند بدون هیچ مشکلی می‌تواند از آبراه‌های بین‌المللی تردد داشته باشد و تمام خطوط کشتیرانی در برابر قوانین بین المللی یکسان هستند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا