صنعتصنعت، معدن، تجارت

مداخله دولت در بازار عامل افت قیمت آهن

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران مداخله دولت در ساز و کار بازار را عامل افت قیمت آهن در کشور برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بهادر احرامیان در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: قیمت آهن با احتساب ارزش افزوده هم اکنون در بازار به ازای هرکیلوگرم چهار هزار و ۱۰۰ تا چهار هزار و ۲۰۰ تومان است.

وی اظهارداشت: قیمت مزبور منهای ارزش افزوده سه هزار و ۶۰۰ تا سه هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو گرم خواهد شد.

همچنین بخوانید

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: اگر این قیمت پایه با نرخ دلار روز کشور یعنی ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته شود ۳۱۰ تا ۳۲۰ دلار می شود که آهن قراضه جهانی اکنون چنین قیمتی را داردیا حتی کمی گران تر است.

وی افزود: دولت هیچ وقت بصورت رسمی در بازار مداخله نمی کند بلکه این مداخله ها بیشتر از طریق کانال های غیر رسمی مثل فشار برای عرضه اجباری در بورس، باطل کردن معاملات ازنظر قیمتی که به هر دلیل مورد تائید دولت نیست و دیگر موارد درحال پائین نگهداشتن قیمت ها در بازار هستند.

احرامیان تصریح کرد: تولیدکنندگان فولاد به خوبی به شرایط تحریمی کشور واقفندو برای جلوگیری از هیجانی شدن بازار باید کنترل هایی روی قیمت ها صورت گیرد اما اینکه بیایندقیمت محصولات فولادی را به قدری سرکوب کنند که قیمت محصول تولید داخلی هم قیمت قراضه جهانی شود این جای سئوال دارد که مسئولان با چه هدف و نیتی این کار را انجام می دهند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: قبل از بحران و التهاب ارزی در کشور محصولات فولادی در داخل ارزترین های دنیا بودند.

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران افزود: سال های ۹۵،۹۴ و ۹۶ و حتی در مقاطعی از التهاب های ارزی سال گذشته قیمت محصولات فولادی اگر در ایران با دنیا مقایسه می شد این محصول در بازار ایران اندکی از بازار چین هم حتی ارزان تر بود.

وی اظهارداشت: این یک افتخار و دستاورد بزرگی به سبب ایجاد ظرفیت سازی عظیم در صنعت فولاد کشور بود و همینطور قوانین عرضه و تقاضا خود به خود چنین شرایطی را دامن زدند.

احرامیان یادآورشد: متاسفانه امروز یک دخالت و سرکوب قیمتی افراطی در بازار فولاد از سوی دولت در حال اتفاق افتادن است که قیمت محصول نهایی در کشور هم قیمت قراضه جهانی شده و دلیل این داستان هنوز برای تولید کنندگان و فعالان حوزه فولاد بطور دقیق مشخص نیست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا