بورسبورس اوراق

کسری بودجه دولت مسبب کاهش سودآوری شرکت‌ها/ رشد سهام شرکت‌های زیان‌ده بالاست

یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص آخرین وضعیت حاکم بر بازار، سیاست‌ها دولت و رشد سهام برخی شرکت‌های زیان‌ده را عاملی مهم بر وضعیت فعلی بازار قلمداد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اقتصادآنلاین، گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها که حاکی از مثبت بودن وضعیت مالی آن‌ها، همچنین تاثیر تنش‌های خلیج فارس بر بازار محصولات تجدید ناپذیر و سایر کالاها، نوسان نرخ ارز و تعدادی عوامل دیگر، منجر شد تا کارشناسان بازار سرمایه نسبت به ادامه روند بازار و وجودحباب یا ریزش در برخی سهام‌ها، پیش‌بینی‌های متفاوتی داشته باشند. 

علیرضا کدیور یکی از کارشناسان بازار سرمایه، نسبت به آخرین وضعیت بازار در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها ، در حال حاضرگزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها روند خوبی به خود می‌بیند، بازار در حال حاضر وضعیت به نسبت پایدار و قیمت سهام با ثبات است، از سویی دیگر این احتمال می‌رود بیش از این رشدی را مشاهده نخواهیم کرد.

وی بابیان اینکه دلایل گوناگونی در به وجودآمدن وضعیت کنونی دخیل هستند گفت : ابتدا ریسک‌های سیاسی و بین المللی را می‌توان عاملی تاثیر گذار در حاکم شدن شرایط فعلی قلمداد کرد،  به طور مثال: تنش‌های به وجود آمده میان ایران وتعدادی از کشورهای منطقه.

 از طرفی، کسری بودجه و اتخاذ تصمیم‌های گوناگون در صنایع مختلف توسط دولت، منجر به کاهش درآمد و سودآوری برخی از شرکت‌ها خواهد شد.

 وی افزود یکی دیگر از عوامل مهم تاثیرگذار، رشد بیش از حد و غیر منطقی سهام برخی شرکت‌های به اصطلاح بنجل است که البته تعداد آن‌ها کم هم نیست و رشد سهام آن‌ها تاثیر بسیاری بر بازار سرمایه خواهد گذاشت، به عبارتی ساده‌تر شرکت‌هایی که زیان ده هستند رشد قیمت بالایی را به خود دیده‌اند. برای بهتر شدن وضعیت، لازم است تا قیمت این دسته از سهم‌ها، تعدیل شود که البته اصلاح و افت قیمت‌ آن‌ها می‌تواند اثرمنفی روانی  بر بازار سرمایه بگذارد.

کدیور درپاسخ به این پرسش که آیا حبابی در بازار سرمایه مشاهده می‌شود گفت: به دوشکل می‌توان حباب قیمتی در بازارمتصور شد، ابتدا درشرکت‌های به اصطلاح بنجل و زیان‌ده حباب بسیار زیادی داریم،  اما در شرکت‌های بنیادی نمی‌توان چنین وضعیتی را مشاهده کرد و قیمت‌ها ارزنده هستند؛ البته پیش بینی می‌شود با گذر زمان شاهد وضعیت متعادل‌تری در این خصوص خواهیم بود.

او در ادامه با بیان  اینکه نزولی بودن بیش از اندازه نرخ ارز می‌تواند واثرات نا مطلوبی بر بازار سرمایه بگذارد گفت: ابتدا باید ببینیم سیاست‌های بانک مرکزی در این خصوص چیست! و از طرفی اگر قیمت ارز در سطح فعلی بماند، اثر منفی بر بازار سهام خواهد گذاشت، به عبارتی آنچه  می‌تواند اثر مثبت بر بازار سرمایه بگذارد افزایش نرخ ارز است.

وی در خصوص شرایط به وجودآمده درخلیج فارس و تاثیرآن بر بازار سرمایه تاکید کرد: به طور کلی هر تنشی اثر سوء بر بازار خواهد گذاشت، به طبع ادامه وضعیت حاکم و تشدید آن در دراز می‌تواند اثر منفی را به بازار سرمایه تحمیل کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا