امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

قانون انتزاع ناقص اجرا شد

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: متاسفانه دولت قانون انتزاع یا تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی را بصورت ناقص اجرا کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مهدی سروی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع بررسی لغو قانون تمرکز و ایجاد موانعی بر سر راه خودکفایی محصولات راهبردی کشاورزی افزود: بحث ادغام بازرگانی بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۲ در کشور شکل گرفت.

وی همچنین اظهارداشت: این بخش تا قبل از سال ۱۳۹۰ در اختیار وزارت بازرگانی سابق بود.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: دلائلی که برای ادغام بخش بازرگانی کشاورزی ازطریق قانون تمرکز ابراز شد اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۲ که این حوزه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نبود مکرر عنوان می شد ناهماهنگی بین مدیران تولیدی و تجاری در کشور وجود دارد.

وی افزود: واقع مطلب اینکه با توجه به مدل های مورد بررسی از ساختارهای دولت در سایر کشورها به خصوص ممالک پیشرفته این استنباط شده بود که اگر بخش بازرگانی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد بدون شک دستاوردهای مثبتی از قبیل کاهش واردات بی رویه، بهبود تراز منفی تجاری محصولات کشاورزی، خودکفایی محصولات اساسی و بسیاری موارد دیگر را همگان در بخش کشاورزی کشور شاهد خواهند بود.

سروی تصریح کرد: قانون انتزاع از سال ۱۳۹۲ در کشور اجرایی شد اما ناقص یعنی بخشی از وظایف بازرگانی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و بخش دیگر در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و این مدیریت دوگانه موجب بروز یکسری مشکلات و ناهماهنگی ها در جامعه شد.

وی گفت: این قانون هرچند بصورت ناقص اجرا شد اما دستاوردهای مثبت زیادی به همراه داشت با توجه به پیش بینی هایی که شکل گرفته بود.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی افزود: کشور پس از اجرای این قانون در دو محصول اساسی کشاورزی از قبیل گندم و شکر تا قبل از سال ۱۳۹۷ به خودکفایی رسید.

وی اظهارداشت: جدا از این مجموع تولیدات کشاورزی کشور از ۹۷ به ۱۲۳ میلیون تن رسید یعنی رشدی معادل ۲۳ درصد را تجربه کرد.

سروی در ادامه یادآورشد: اضافه بر این واردات محصولات کشاورزی بر مدار کاهش و تراز تجاری کشاورزی شش میلیارد دلار بهبود یافت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا