صنعت، معدن، تجارت

معاملات کوتاژ صادراتی در «نیما» قفل شد

بیش از ۱۵ روز است که صادرکنندگان و واردکنندگان در معاملات ارزی خود با یکدیگر در سامانه جامع تجارت دچارمشکل شده و درحال حاضر امکان ثبت کوتاژ صادراتی برای واردات در مقابل صادرات متوقف شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات ارز در سامانه جامع تجارت به منظور استفاده واردکنندگان از ارزهای حاصل از صادرات و یا واردات در مقابل صادرات خود، بیش از ۱۵ روز است که با مشکلاتی مواجه شده که دامنه آن از صدور تاییدیه بانکها تا عدم امکان تایید ثبت‌سفارش واردات از سوی صادرکنندگان کشیده است.

بر این اساس آنگونه که فعالانه اقتصادی می گویند از حدود ۵ مردادماه، سامانه جامع تجارت برای واگذاری اظهارنامه های صادراتی و ثبت کوتاژ برای واردات در مقابل صادرات با مشکل جدی مواجه شده و این فرایند روز به روز کندتر و در حال حاضر نیز دو، سه روزی است که متوقف است.

بر این اساس صادرکنندگان می گویند از حدود ۱۰۰ اظهارنامه و کوتاژ صادراتی آنها ۳ تا ۵مورد شاید ثبت شده و صادرکننده می تواند آن را به منظور واگذاری به واردکنندگان تایید نماید و این در شرایطی است که حتی صادرکنندگان در پرتال های شخصی خود در سامانه جامع تجارت نیز، امکان تایید ثبت سفارش های پذیرفته شده از سوی بانکها را هم ندارند.

محمد خادمی، صادرکننده ای که با این مشکل مدتها است مواجه شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: چند روزی است که عملا رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با مشکلاتی در سامانه جامع تجارت مواجه شده و در حال حاضر امکان واگذاری ارزهای صادراتی برای واردات خود صادر کنندگان یا واگذاری آن به غیر وجود ندارد.

وی افزود: این مشکل عملا رفع تعهد ارزی صادرات را با مشکل مواجه کرده و وارد کننده ای که با صادرکننده توافق کرده تا ارز او را در خارج از کشور مورد استفاده قرار دهد، عملا با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده که سرگردانی او را در پی داشته است.

خادمی گفت: چنانچه صادر کننده نتواند ثبت سفارش وارکننده را تایید نماید، عملا اظهارنامه مورد تائید بانک هم باطل شده و مجدد باید فرآیند ثبت سفارش از سوی بانک عامل تایید شود که این خود کاری زمانبر است.

وی گفت: هم اکنون هم صادر کننده و هم وارد کننده سرگردان بوده و مشکلات فنی که در سامانه جامع تجارت بروز کرده عملا منجر به توقف معاملات کوتاژ صادراتی در سامانه نیما شده است.

همچنین منفرد، یکی دیگر از وارد کنندگان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: عملا از چهار روشی که بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی در نظر گرفته است؛ تنها صادرکنندگان می توانند فروش ارز به صورت اسکناس را تجربه نمایند و ما به عنوان وارد کننده امکان خرید ارز حاصل از صادرات و کوتاژهای صادراتی صادرکنندگان را نداریم.

وی افزود: البته تا هفته گذشته بانکها هم به لحاظ فنی در تایید ثبت سفارش هایی که خواستار استفاده از ارز صادرات بودند، دچار مشکل شدند و هم اکنون حتی اگر بانک نیز ثبت سفارش مربوطه را جهت استفاده از ارز صادراتی تایید کند خود صادر کننده امکان تایید را نخواهد داشت و سامانه با اختلال مواجه است.

منفرد اظهار داشت: مشتری های ارز صادراتی چنانچه ظرف همان روزی که بانک عامل ثبت سفارش را تایید کرده است نتواند تایید صادرکننده را هم داشته باشد با مشکل انقضای تایید در روزهای بعد  مواجه شده و بانک مجدد باید کوتاژهای صادراتی را در سامانه بارگذاری کند و بعضا برخی از این کوتاژها مجدد امکان ثبت ندارند.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق اطلاعات واصله حتی عرضه ارز نیز هم اکنون که سامانه نیما با مشکل مواجه است؛ چرا که امکان ثبت کوتاژ صادراتی توسط صادرکننده در سامانه نیما نیز با کندی انجام‌ می‌شود که با توجه بر لزوم برگشت ارز حاصل از صادرات، بانک مرکزی باید با برطرف کردن هر چه سریعتر این اختلال، زمینه را برای بازگشت مجدد فرآیند کار معاملات ارزی فراهم نمایند؛ در غیر این صورت به طور قطع رفع تعهد ارزی صادرات و امکان واردات نیز مجددا با مشکل مواجه خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا