اقتصاد کلان

وزیر راه: تله خانه‌های خالی برای منابع کشور/۲.۲ میلیون مسکن بیشتر از خانوارها داریم

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که سرمایه‌گذاری و ساخت‌وسازهایی که هدف مشخصی ندارد یک تله مالی برای منابع کشور است، گفت: حدود ۲.۲ میلیون واحد مسکونی بیشتر از خانوارها در کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد اسلامی در خصوص آمار خانه‌های خالی در کشور، اظهار کرد: آمار خانه‌های خالی یک بحثی است؛ مرکز آمار ایران اعلام کرده تعداد خانه‌های شناسایی شده بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است.

وی ادامه داد: تعداد خانوارها نیز حدود ۲۲ میلیون است، یعنی حدود ۲.۲ میلیون واحد مسکونی بیشتر از خانوارها وجود دارد.

همچنین بخوانید

وی بیان کرد: موضوع مهم این است که ببینیم خانه‌های خالی از چه جنسی است؛ این را باید احصا و شناسایی کنیم. در این راستا برنامه‌ای را در قالب سامانه جامع املاک و اسکان کشور  پیگیری می کنیم که به اخذ مالیات بر خانه‌های خالی مالیات منتج می‌شود. در این صورت مالک خانه به تحرک واداشته می شود و تکلیف خانه خالی را روشن خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا این اتفاق نیفتد نمی‌توان آمار واقعی خانه‌های خالی را اعلام کرد، چراکه خیلی از مردم در شهرهای مختلف واحد مسکونی دارند، بخشی از مردم نیز برای حفظ ارزش پول واحدهایی را خریداری کرده‌اند.

اسلامی با بیان این‌که واقعا نمی‌دانیم اینها چه ماهیتی دارند در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان و صاحبنظران بر این باورند باید برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا بخشی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه باشد، تصریح کرد: این یک فرض است؛ ما در مال دیگران نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. معتقدم سرمایه‌گذاری و ساخت و سازهایی که هدف مشخصی در بازار ندارد و برای آن اینقدر خواب اتفاق می‌افتد یک تله مالی برای منابع کشور است که باید از آن پرهیز کنیم.

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا