ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ایرانسل ۱۳ ساله شد؛ بسته ویژه ۱۳ گیگابایتی به مناسبت ۱۳ سالگی

ایرانسل، بزرگترین اپراتور دیتای ایران، ۱۳ ساله شد. به همین مناسبت، مشترکان ایرانسل می‌توانند در روز  ۲۹ مهر، بسته ویژه هفت روزه ۱۳ گیگابایتی ایرانسل را با قیمت ۱۳هزار تومان فعال کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی ایرانسل، ۲۹ مهر  ۱۳۹۸، مصادف با سیزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل است.

در اواخر دهه ۱۳۷۰ و ابتدای دهه ۱۳۸۰ هجری شمسی، رشد سریع تقاضا برای خدمات تلفن همراه و فقدان توان و پیش‌نیازهای لازم در زیرساخت‌های موجود برای پاسخگویی به آن حجم از تقاضا، باعث پدید آمدن صف‌های طولانی برای ثبت‌نام سیمکارت تلفن همراه شده بود. دریافت سیمکارت، مستلزم صرف هزینه‌ای گزاف و انتظار طولانی بود و به جز بخش اندکی از مردم، سایر افراد امکان دسترسی به ارتباطات و خدمات تلفن همراه را نداشتند.

همچنین بخوانید

همین امر موجب شد تا در مهرماه ۱۳۸۲، در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تحقق ماده ۱۲۴ این برنامه و با هدف توسعه ارتباطات و مخابرات از طریق خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و نیز به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدی‌گری، نظارت بر تعرفه‌ها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرف‌کنندگان، مقدمات برگزاری مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برپا شود.

پس از انجام تشریفات مزایده و بررسی پیشنهادهای شرکت کنندگان، وزارت ارتباطات و فناوری‌‌ اطلاعات، نهایتا در ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ کنسرسیوم ایرانسل را به عنوان برنده مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه اعلام کرد.

با تصویب «قانون اجازه اجرای موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار» توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در تاریخ ۶ آذر ۱۳۸۴ پروانه شبکه خدمات ارتباطات سیار (GSM) را در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی سراسر ایران، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کرد.

ایرانسل توانست در مدت زمان کوتاهی پس از دریافت مجوز مذکور، مراحل راه‌اندازی و توسعه شبکه را به انجام رسانده و در ۶ شهریور ۱۳۸۵ (۹ ماه پس از دریافت مجوز) بهره‌برداری آزمایشی از شبکه را آغاز کند. شبکه ایرانسل در ۲۹ مهر ۱۳۸۵ به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز افتتاح شد.

ایرانسل با بهره‌گیری از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، توانست شبکه خود را در مدت‌زمان کوتاه و با سرعت چشمگیری در سراسر کشور توسعه داده و ارائه خدمات با کیفیت در سطح استانداردهای جهانی را سر لوحه کار خود قرار دهد. ایرانسل در آن زمان، برای نخستین بار در ایران، نسل ۲.۷۵ تلفن همراه (EDGE) را با قابلیت استفاده از «اینترنت همراه» در اختیار مشترکان خود قرار داد.

در راستای گسترش سهم بازار و توسعه محصولات و خدمات، ایرانسل با دریافت پروانه ارائه سرویس اینترنت ثابت (WiMAX) در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷، سرویس وایمکس را برای اولین بار در ایران ارائه کرد.

ایرانسل همچنین موفق شد در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۴، «پروانه سراسری انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت بدون محدودیت در فناوری» را نیز کسب کند که در پی آن، محدودیت جغرافیایی و تکنولوژیک پروانه وایمکس برطرف شد.

 

ارائه اینترنت پرسرعت نسل سوم (۳G) و چهارم (۴G/LTE) همراه

در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ایرانسل مجوز آزمایشی ارائه اینترنت در نسل سوم، چهارم و بالاتر تلفن همراه را کسب و در روز ۴ شهریور ۱۳۹۳ شبکه نسل سوم (۳G) را به صورت رسمی راه‌اندازی کرد.

ایرانسل نخستین شبکه نسل چهارم تلفن همراه (۴G/LTE) ایران را نیز با فاصله کوتاهی از توسعه این فناوری در دنیا، در تاریخ ۲۹ آبان ۹۳ در مشهد مقدس راه‌اندازی کرد و با شتابی بی‌سابقه در اقصی نقاط ایران گسترش داد.

ایرانسل همچنین در روز ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین آزمایش شبکه کامل نسل پنج (۵G) در ایران را با موفقیت انجام داد.

شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در طول سال‌های فعالیت، با تلاش روزافزون برای ارتقای زیرساخت‌های خود، تاکنون موفق به کسب ۴۳ درصد از بازار تلفن همراه ایران شده است. همچنین تاکنون تعداد ۳۷۸۵ شهر و دهستان تحت پوشش نسل سوم و ۳۱۰۸ شهر و دهستان تحت پوشش خدمات نسل چهارم اینترنت همراه ایرانسل قرار گرفته‌اند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا