امور زیربناییراه و ساختمان

استقلال بندر چابهار را به هیچ کشوری واگذار نمی‌کنیم/ ادامه قرارداد با هندی‌ها نفی ورود سایر کشورها به چابهار نیست

مدیر کل بنادر و دریانوری سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار به هیچ کشوری واگذار نشده است و استقلال این بندر را به هیچ شرکت و کشور خارجی واگذار نخواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، بهروز آقایی در نشست خبری درباره آخرین وضعیت توسعه بندر چابهار اظهار داشت: چابهار به عنوان یکی از بنادر بزرگ کشور در منطقه ایفای نقش می‌کند و پیونددهنده منافع کشورهای منطقه است.

وی درباره تقاضای پسکرانه داخلی در بندر چابهار ادامه داد:‌ این بندر می‌تواند سهم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی از تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی از نهاده‌های دامی داشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوری استان سیستان و بلوچستان گفت: این بندر استعداد ۴ میلیون تنی برای صادرات ملی و استعداد ۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتنی برای محصولات صادراتی دارد.

آقایی با اشاره به ظرفیت‌هایی که از طریق حضور کشور افغانستان در پسکرانه‌های این بندر می‌تواند داشته باشد گفت: تجارت بین المللی افغانستان هفت میلیارد دلار است که ۹۰ درصد آن محصولات وارداتی است و این کشور واردات محور است که می‌تواند این واردات از بندر چابهار انجام شود.

تمام مبادلات افغانستان می‌تواند از طریق بندر چابهار انجام شود

مدیرکل بنادر و دریانوری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر چابهار بابت همکاری با کشور هندوستان گفت: حجم تجارت هندوستان و افغانستان به دو میلیارد دلار می‌رسد و برنامه اهدای یک میلیون تن گندم را به افغانستان دارد که تمام این مبادلات می‌تواند از طریق بندر چابهار انجام شود.

آقایی اظهار داشت: هندوستان برنامه افزایش تجارت با روسیه، اکراین و آسیای میانه با حجم ۳۰ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۰ دارد که بندر چابهار می‌تواند سهم قابل توجهی از نقل و انتقالات کالا بین افغانستان و هندوستان را داشته باشد.

این مقام مسئول درباره مشخصات فنی بندر شهید بهشتی در چابهار اظهار داشت: عمق اسکله‌ها در این بندر بین ۱۴ تا ۱۶ متر است و ۲۰۳ هکتار استحصال دریا در این بندر انجام اشده است و طول موج شکن به ۳ کیلومتر رسیده است. امروز چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور با این مشخصات است که در آن ۳۰ دستگاه تجهیزات بندری استقرار یافته و ۳۷ دستگاه دیگر در حال خرید است.

وی با اشاره به تجهیزات مدرن در بندر چابهار برای تخلیه و بارگیری کشتی‌ها اظهار داشت: هر ساعت ۳۰ کانتینر دراین بندر تخلیه و بارگیری می‌شود و با استفاده از این تجهیزات پیشرفته امکان تخلیه ۱۲ هزار تن در روز وجود دارد.

آقایی با بیان اینکه مزیت‌های اقتصادی قابل توجیه در میسر دریایی چابهار ایجاد شده است گفت: پسکرانه‌ای این بندر وسیع است و با دو بندر در هندوستان تفاهم‌هایی برای اعمال تخفیفات انجام شده به طوری که تردد کالا از دو بندر هندی ناواشیوا و موندارا به بندر چابهار از تخفیف ۴۰ درصدی برخوردار است.

وی تاکید کرد: سرویس مستقیم لاینر بین بندر شهید بهشتی و بنادر ناواشیوا، موندارا و بندرعباس برقرار شده متوسط فاصله زمانی بین هر سفر در طول سه ماه گذشته از ۱۸ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

آقایی ادامه داد: در راستای پیگیری‌های سازمان برای افزایش استفاده از ظرفیت بندر شهید بهشتی پیشنهاد تخفیف ۳۰ درصدی سود بازرگانی از کالاهای وارد شده از طریق بندر چابهار و پیشنهاد تبدیل این بندر به منطقه ویژه اقتصادی داده شده است همچنین به دنبال این هستیم که هزینه حق پرچم برای ناوگان کشتیرانی خارجی وارد شده به بندر چابهار حل شود.

صادرات مواد نفتی از بندر چابهار رشد ۸۰ درصدی داشته است

مدیر کل بنادر و دریانوری استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه در سال گذشته تخلیه و بارگیری در بندر رشد ۵۴ درصدی داشت گفت: صادرات در بندر چابهار در حد صفر بود که در سال گذشته به هفت هزار تن رسید و امسال این رقم به ۱۵ هزار تن می‌رسد. همچنین صادرات مواد نفتی از بندر چابهار رشد ۸۰ درصدی داشته است.

وی درباره خرید تجهیزات جدید برای بندر چابهار گفت: محل تامین منابع این تجهیزات از مصوبه ۴۰۳ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی است همچنین هندی‌ها هم در چارچوب قرارداد سرمایه‌گاری ۸۵ میلیون دلاری نسبت به خرید تجهیزات اقدام می‌کنند که برخی از مناقصات آن انجام شده است.

آقایی با تاکید بر ضرورت تبدیل این بندر به منطقه ویژه گفت: پیش از این در مجلس موضوع الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد را پیگیری می‌کردیم اما به دلیل بورکراسی‌های اداری این پیشنهاد محقق نشد بنابراین به دنبال این هستیم که بندر چابهار منطقه ویژه اقتصادی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوری استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه هندی‌ها چه میزان از قرارداد خود در بندر چابهار را به اجرا رساندند گفت: با هندی‌ها برای توسعه بندرچابهار قرارداد بی او تی داریم و قرار بر این بود که بخشی از تجهیزات بندری توسط هند تامین شود که مناقصات سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها برگزار شده است و برخی از تعهدات هم در مرحله ساخت قرار گرفته است.

آقایی تاکید کرد: برای اجرای این قرارداد بلندمدت با هندی‌ها نیاز به انعقاد قرارداد کوتاه مدت اپراتوری از کشتی به صورت یکساله داشتیم که این قرارداد تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد.

وی تاکید کرد: هندی‌ها در راستای انجام تعهدات خود دو بندر ناواشیوا و موندارا را شامل معافیت ‌های ۴۰ درصدی کردند تا تردد کالا در این مسیر دریایی به چابهار افزایش یابد.

مدیرکل بنادر و دریانوری استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار به هیچ کشوری واگذار نشده است و استقلال این بندر را به هیچ شرکت و کشور خارجی واگذار نخواهیم کرد.

آقایی تاکید کرد: ادامه قرارداد با هندی‌ها نفی ورود سایر کشورها به چابهار نیست اما فعالیت‌مان را با هندی‌ها ادامه می‌دهیم.

این مقام مسئول همچنین از صدور مجوز خرید ۱۵۰۰ دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: به زودی این مجوز عملیاتی خواهد شد و این کامیون‌ها برای بارگیری کالا در بنادر چابهار به کار گرفته می‌شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا