امور زیربناییتعاون و اشتغال

جان دوباره خط تولید شرکت زرین شیشه اراک با حمایت بنیاد برکت

اراک- خط تولید شرکت زرین شیشه اراک با تأمین نقدینگی جان دوباره گرفت تا نشان دهد که با رفع موانع، هنوز هم می‌توان بارقه‌های امید را در واحدهای تعطیل شده، با حمایت و هدف گذاری درست روشن ساخت.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: شرایط سخت تحریمی اعمال شده بر کشور بر کسی پوشیده نیست و با آثار و مشکلاتی از جمله تعطیلی و ورشکستگی واحدهای تولیدی و صنعتی فراوان همراه بوده و اقتصاد نیز از آسیب این وضع در امان نمانده است.

آبان ماه امسال رهبر معظم انقلاب در دیدار ۲۵۰۰ نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، با اشاره به اهمیت ثروت ملی و گسترش رفاه عمومی در نظام اسلامی و ضرورت امید نبستن به خارج از کشور، تأکید کردند؛ راهبرد اساسی مصون‌سازی اقتصاد از آسیب تحریم‌ها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی است.

رهبر انقلاب، تولیدکنندگان را فرماندهان، پیشروان، خط‌شکنان و صفوف مقدم عرصه حیاتی تولید داخلی، رونق اقتصادی و گسترش رفاه عمومی» خواندند و خاطرنشان کردند؛ این میدان خطیر، میدان یک جنگ واقعی است. ایشان ظرفیت‌های داخلی را بی‌پایان خواندند و یادآوری کردند، وقتی یک فعال اقتصادی، دغدغه‌مند است، در واقع این حقیقت را اعلام می‌کند که ظرفیت پیشرفت در کشور وجود دارد و باید موانع آن را رفع کرد و ان‌شاءالله با استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیری که تنها بخشی از آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته و به برکت فعالیت فعالان اقتصادی، تحریم‌ها را از تهدید به فرصت تبدیل خواهیم کرد.

حال با توجه به تأکیدات رهبری در سال رونق تولید، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام راحل با حمایت از شرکت‌ها و صنایع بازمانده از تولید، بار دیگر چراغ تولید را روشن کرده است و گویی بذر امید دوباره جوانه زده است.

استان مرکزی نیز از این اقدام خوش یمن بی نصیب نماند و با توجه به سفر اخیر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، چند طرح اقتصادی از جمله کارخانه زرین شیشه با سرمایه گذاری یکصد میلیارد ریالی بنیاد برکت به مدار تولید بازگشت.

این شرکت یکی از واحدهای تولیدی است که از سال ۸۵ تأسیس شده است و سال ۹۴ با توجه به مشکلات اقتصادی تعطیل شد و در سال ۹۵ با حمایت‌های بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با سرمایه گذاری ۸.۵ میلیارد تومانی بار دیگر به چرخه تولید بازگشت و هم‌اکنون با ۲۵۰ نفر اشتغال غیرمستقیم و ۵۴ نفر اشتغال مستقیم، سالانه ۵۰۰ هزار دلار صادرات دارد.

این کارخانه به صورت سهامی‌خاص (۴۹ درصد بنیاد برکت و ۵۱ درصد بخش خصوصی) اکنون شیشه‌های سکوریت لمینت، دوجداره و ضدگلوله را در کنار انواع شیشه‌های مورد نیاز تولید می‌کند.

قابلیت تکمیل ظرفیت تولید شرکت زرین شیشه وجود دارد

مدیرعامل شرکت زرین شیشه اراک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال ۹۲ در حین صادرات محصولات شرکت به کشور عراق با مشکلی روبه رو شدیم و سرمایه در گردش شرکت به میزان یک میلیارد تومان از بین رفت و با کمبود نقدینگی مواجه شدیم.

مهدی قاسمی گفت: سال ۹۴ با بنیاد برکت آشنا شدیم و در سال ۹۵ با توجه به پتانسیل شرکت در تولید و امر صادرات، تأمین نقدینگی برای شرکت صورت پذیرفت که توانست به مدار تولید باز گردد.

وی افزود: از تسهیلات رونق تولید نیز به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان استفاده کردیم تا شرکت را در این شرایط ثابت نگاه دارد، اما اگر در خصوص نرخ سود آن تجدید نظری صورت پذیرد می‌توان گفت، با تأثیر قابل توجهی همراه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت زرین شیشه اراک گفت: در حال حاضر شرکت در زمینه تولید شیشه‌های سکوریت، لمینت، ضدگلوله، دکوراتیو و شیشه‌های هوشمند با ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند و اگر بخش نامه‌های خلق الساعه، سیستم بانک مرکزی و شرایط بانکی اجازه دهند قابلیت افزایش ظرفیت تا ۱۰۰ درصد و جذب نیروی زیاد به اندازه سه شیفت را داریم.

قاسمی گفت: اگر قرار است من به عنوان تولید کننده دلار را به داخل کشور بازگردانم باید جلوی نوسان سنگین نرخ ارز گرفته و زیرساخت بازگشت ارز فراهم شود تا طرف‌های صادراتی بتوانند از طریق آن زیرساخت، پول را به داخل کشور بیاورند زیرا سیستم ما در ارتباط با آوردن پول سیستم چمدانی است و هربار با مشکل در این حوزه مواجه هستیم که امیدواریم این مساله توسط متولیان این حوزه چاره اندیشی شود.

توسعه صنایع در گرو رونق تولید در واحدهای صنعتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرکت زرین شیشه یکی از شرکت‌های فرآوری است که در زمینه تولید شیشه فعالیت می‌کند و در یک بازه زمانی دچار مشکل شد که با حمایت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام به چرخه تولید بازگشت.

سعید فرخی گفت: در طول این سال‌ها بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام به کارخانجاتی که به دلیل عدم توانایی مالی در سرمایه گذاری با مشکلات تولید مواجه بودند، کمک شایانی کرده است.

وی ادامه داد: با فعالیت این شرکت و دیگر شرکت‌هایی که با مشکل تولید مواجه هستند، می‌توان به رونق تولید در استان و کشور دست پیدا کرد و شرایط اقتصادی را بهبود بخشید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی بیان داشت: توسعه هدفمند صنایع در گرو رونق تولید در واحدهای صنعتی است و از سوی دیگر حفظ و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی تنها با توسعه هدفمند صنایع محقق می‌شود و باید حمایت از صنایع داخلی جنبه عملیاتی به خود گیرد.

فرخی اظهار کرد: تأمین نیازهای مالی واحدهای تولیدی با استفاده از ظرفیت بانک‌های دولتی و خصوصی از موارد مهم حمایت از تولید است که بانک‌ها نیز باید در این مسیر نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی با اشاره به نقش تسهیلات رونق تولید برای حل مشکلات واحدهای تولیدی افزود: بیش از ۱۵ هزار و ۵۲۲ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید سال گذشته به ۲ هزار و ۱۴۷ واحد تولیدی استان تزریق شد که بر اساس تحقیقات سازمان صمت استان نقش مهمی در حفظ و ایجاد اشتغال داشته است.

شرکت زرین شیشه به شرایط تولید و اشتغال مطلوب دست یافت

در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرکت زرین شیشه با توجه به فعالیت در زمینه تولید شیشه‌های ضد گلوله در صدد تکنولوژی‌هایی در خصوص بهسازی و نوسازی این سیستم‌ها بود که در چرخه رقابت پذیری برای تأمین محصولات مورد نیاز نیروهای ویژه مانند مجموعه‌های نیروی انتظامی، یگان‌های ویژه، اصناف و طلافروشی در شیشه‌های دو جداره و دارای ایمنی بالا در این قالب به خرید دستگاه‌های جدید بپردازد.

محمد رضا حاجی پور افزود: در این راستا بنیاد برکت با توجه به سابقه دیرینه در راه اندازی و بازسازی واحدهای تولیدی صنعتی داشته با شرکت زرین شیشه اراک وارد مذاکره شده و بر اساس سرمایه گذاری برای انتقال خط تولید جدید آن‌ها اقدام کرده است.

وی ادامه داد: در سازمان صنعت و تجارت کار صدور ثبت سفارش و واردات ماشین آلات جدید این شر کت و معرفی به بنیاد برکت را برعهده داشتیم که به اشتغال زایی مناسب در مجموعه، افزایش تولید و صادرات منجر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: درخواست‌های این شرکت به منظور ارسال محصولات به کشور عراق بیشتر بحث قراردادهای ریالی مطرح بوده به طوری که در بازه تعهد سپرده ارزی دچار مشکل شده بودند، این مسائل را به وزارتخانه منعکس کردیم و با سازمان توسعه تجارت نیز هماهنگی لازم برای رفع مشکل این واحد و واحدهای مشابه به عمل آمده است.

حاجی پور بیان کرد: عمده واحدهای تولیدی برای صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، سوریه و کشورهای دیگر به صورت ریالی اقدام می‌کنند که در بحث تعهد سپرده ارزی با توجه به سیاست‌های ابلاغی توسط بانک مرکزی دچار مشکل شده اند و پیگیر رفع مشکلات آن‌ها هستیم.

به نظر می‌رسد فعالیت اقتصادی در شرایط فعلی دشوار اما با رفع موانع تولید و صادرات شدنی است و باید برای حمایت از تولید و بازگشت واحدهای مشکل دار به چرخه تولید، رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی به خصوص واحدهای راکد و نیمه فعال با ارائه راهکارهای مناسب تلاش کرد تا توسعه اقتصادی و رشد صادرت را شاهد باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا