صنعت، معدن، تجارت

دولت برای حمایت از تولید از جیب خود هزینه کند

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: دولت اگر می‌خواهد از تولید کالاهای اساسی حمایت کند باید از جیب خود به جای مردم هزینه کند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، محسن بهرامی ارض اقدس تاکیدکرد: دولت اگر می‌خواهد از تولید کالاهای اساسی حمایت کند باید از جیب خود هزینه کند نه اینکه به دلیل حمایت از تولید داخل، حقوق مصرف‌کنندگان ضایع شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: اگر می‌خواهیم از خودروسازی و صنایع دارای تکنولوژی بالا حمایت کنیم باید یارانه آن را نیز از منابع خود دولت بپردازیم و برای حمایت از تولید و کشت چغندر در کشور نباید قیمت آن را از کیلویی ۹۰ تومان به ۳ هزار تومان برسانیم تا قیمت شکر نیز ۳۶۰۰ تومان شود در حالی که قیمت جهانی آن حدود ۱۵۰۰ تومان است.

همچنین بخوانید

قیمت برنج ایرانی چند برابر قیمت جهانی شده است

بهرامی ارض اقدس تاکید کرد: بهترین برنج باسماتی پاکستان با پرداخت همه عوارض ۳۴۰۰ تومان به ایران می‌آید، اما به دلیل حمایت یک‌جانبه از شالیکاران، قیمت برنج مشابه طارم و هاشمی ۱۵ هزار تومان است.

وی افزود: قیمت حبوبات با بستن تعرفه واردات، بالا رفتن قیمت ارز و تبدیل ارز مبادله‌ای به آزاد، در بازار به کیلویی ۱۲ تومان رسید، اما این اتفاقات در وزارت فرابخشی مانند بازرگانی اتفاق نمی‌افتد.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: اگر تولید داخل پاسخگوی نیاز مردم نباشد وزارت بازرگانی کسری‌را از طریق واردات و با نگاه همزمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده تامین می‌کرد تا در جهت تعادل بازار حرکت کند.

وی درباره وضع تقسیم وظایف بازرگانی میان وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معاون و تجارت گفت: این بخش از نگاه حمایتی از تولیدات داخلی خوب است، اما از آن طرف باید در نظر داشت ما چقدر تولیدکننده و چقدر مصرف‌کننده داریم و عموم مردم ما در کشور مصرف‌کننده هستند.

بهرامی با بیان اینکه امروز در تنظیم بازار، اصناف، حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده دچار مشکل هستیم، گفت:: افزایش قیمت کالاهای مصرفی و معیشتی مردم مانند گوشت قرمز، مرغ، حبوبات، قند و شکر هرچند با هدف حمایت از تولید داخل ایجاد شد، اما در هر حال وظیفه دولت حمایت از مصرف‌کننده نیز است.

وی با اشاره به طرح دولت برای تفکیک مجدد وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت و معدن افزود: در بحث تغییرات دوباره وزارتخانه‌ها باید بازمهندسی و بازطراحی صورت گیرد و مشخص شود آیا سرمایه‌گذاری خارجی لزوما باید در وزارت امور اقتصادی و دارایی بماند، در حالی که سازمان خصوصی‌سازی، گمرک و وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و همه بانک‌ها، بیمه مرکزی و همه بیمه‌ها و سازمان سرمایه‌گذاری و … را در اختیار دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت جدید بازرگانی می‌تواند وارد شود و همچنین باید مشخص شود که وقتی که سازمان توسعه تجارت به وزارت بازرگانی می‌آید آیا گمرک همچنان باید در وزارت اقتصاد باشد یا خیر.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا