انرژی

شاه‌بیت تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل نفت خام به فرآورده است

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه «شاه بیت دستیابی به اقتصاد مقاومتی،‌ تبدیل نفت خام به فرآورده در کشور است» گفت: بزرگترین نشانه خام بودن مدیریت این است که کشور با پول نفت خام اداره شود، ما باید به دنبال توسعه تکنولوژی و تجهیز زیرساخت‌ها در داخل کشور باشیم.

علی ادیانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پرهیز از خام فروشی نفت به معنی پرهیز مطلق از فروش نفت خام نیست،‌ زیرا بخشی از نیازهای بازار در دنیا به نفت خام نیاز دارد و طبیعی است که کشور ما و حتی کشورهای تولید کننده نفت خام علاقه‌مند باشند که در بازار مربوط به نفت خام در سطح بین المللی سهمی داشته باشند و آن را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: پرهیز از فروش نفت خام به معنی این نیست که حتی یک بشکه هم فروش نداشته باشیم، بلکه فلسفه وجودی این که نباید نفت را به شکل فله‌ای و گسترده در قالب نفت خام عرضه کنیم به این معناست که اگر نفت خام تبدیل به فرآورده شود ارزش افزوده فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: پدیده نفت، پدیده‌ای است که در صورت فرآوری بالاترین سود را در سبد اقتصاد بین المللی برای آنهایی که دست به این کار می‌زنند، دارد، برخی از کشورها نفت خام ندارند اما فرآورده‌های نفتی مانند بنزین را تحویل سایر کشورها می‌دهند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس بیان کرد: مشابه اینگونه محصولات را ما در صنایع معدنی مانند سنگ‌های زینتی نیز داریم که وقتی تبدیل به فرآوری می ‌شوند با چندین برابر قیمت دوباره در اختیار ما قرار می‌گیرند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: اگر ما به نوعی فراتر از حد معقول خواسته باشیم در حوزه نفت، خام فروشی کنیم، تاراج ملی تلقی می‌شود، اگرچه در مقطعی ممکن است با توجه به در اختیار نداشتن دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های مورد نیاز مجبور به این کار شویم، برای اینکه بتوانیم منابع مالی جدیدی را ایجاد کنیم.

ادیانی همچنین اظهار کرد: متاسفانه اکنون بیش از حد انتظار، نفت تولید شده را به شکل خام تحویل کشورها و مشتری‌هایمان می‌دهیم. دلیلش هم همان است که آنگونه که باید سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی انجام نشده است. حدود ۱۰۵ – ۱۰۶ سال است که نفت را تولید و عرضه می‌کنیم اما به سمت تجهیز زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌هایمان نرفته‌ایم. عادت کرده‌ایم که به راحتی این سرمایه را از دست بدهیم و این شیوه قطعا به نفع کشور نیست.

وی یادآور شد: البته این مساله به این دولت و یا دولت‌های گذشته مربوط نیست، در همه دولت‌ها قبل و بعد از انقلاب بودجه کشور وابسته به نفت بوده و با نفت خام کشور را اداره کرده‌اند و بزرگترین نشانه خام بودن مدیریت، این است که با پول نفت خام، کشور را اداره کنند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از اینکه ما تکنولوژی و زیرساخت‌ها را فراهم نکرده‌ایم، گفت: بزرگترین علامت بیمار بودن اقتصاد کشور،‌ وابستگی به بودجه نفت است. درست است که طی چند سال اخیر براساس آمار گفته می‌شود که این وابستگی کاهش داشته است، اما با واسطه و بی واسطه ما به بودجه نفت وابستگی داریم.

ادیانی تصریح کرد: خوشبختانه در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور، الزامات و نیازهای نرم افزاری در قالب قانون فراهم شده و دولت هم مکلف به فرآوری شده است،‌ ضمن اینکه در سیاست های ابلاغی رهبری نیز بر این موضوع تاکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در بحث تبدیل و تولید بنزین، پالایشگاه ستاره خلیج فارس ماموریت دارد که در سه فاز و هر کدام به میزان ۱۲ میلیون لیتر در روز و در مجموع ۳۶ میلیون لیتر روزانه بنزین تولید کنند. اگرچه فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده، اما هنوز به چرخه تولید بنزین دست پیدا نکرده‌ایم.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: در حوزه پتروشیمی و فرآورده‌های آن نیز بالاتر و موفق‌تر از فرآورده‌های نفتی عمل شده است و اگر دولت‌ها، مجالس و مسئولان نظام واقعا دنبال اقتصاد مقاومتی هستند، شاه بیت توجه جدی به اقتصاد مقاومتی این است که نفت خام را تبدیل به فرآورده های نفتی کنیم.

ادیانی در پایان گفت: بیش از ۹۰ درصد توانایی، ابتکار و خلاقیت و آماده سازی و تولید در تکنولوژی‌های جدید صنعت نفت در کشور وجود دارد و ما باید در این زمینه به ظرفیت‌های داخلی هم توجه کنیم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا