انرژی

وظیفه مدیران اجرایی حل مسئله است

در نشستی که امروز با عنوان “بودجه و توانمندسازی حاکمیت” برگزار شد، تلاش شد به ابعاد مختلف مدیریت اجرایی پرداخته شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، یاسر میرزایی – مدیرکل بودجه و تامین منابع وزارت نفت – در این نشست که جلسه چهارم از سلسله نشست‌های مبانی نظریه “توانمندسازی حاکمیت و جامعه” بود، درباره کتاب “توانمندسازی حکومت” نوشته مت اندروز، لنت پریچت و مایکل وولکاک، توضیحاتی ارائه داد.

وی اظهار کرد: توسعه چهار بعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اجرایی دارد که به اعتقاد نویسندگان این کتاب، امید به اینکه توسعه سیاسی و اجتماعی خود به خود منجر به توسعه در دیگر ابعاد می‌شود خیال پردازانه است. همچنین به نظر می‌رسد به بعد اجرایی توسعه کمتر پرداخته شده که یکی از اهداف نشست امروز هم پرداختن به همین مسئله است. البته برگزارکنندگان این نشست تاکید دارند که تاکید بر بعد اجرایی توسعه به معنی زیر سوال بردن ابعاد دیگر توسعه نیست.

همچنین بخوانید

به گفته وی، اگر کسانی که در کشور کار اجرایی انجام می‌دهند، تلاش کنند روایت خود را در غالب چهارچوبی که این کتاب ارائه می‌دهد، بازگو کنند مجموعه روایت‌ها می‌تواند برای مدیران اجرایی کشور بینش فراوان به همراه داشته باشد.

میرزایی همچنین مرور آگاهانه اتفاقاتی که برای این مدیران اجرایی افتاده را مسیری توصیف کرد که می‌تواند ابعاد جدیدی را برای این مدیران روشن کند.

مدیرکل بودجه و تامین منابع وزارت نفت در این زمینه به مثالی در وزارت نفت ارجاع داد که بعد از خصوصی‌سازی پالایشگاه‌ها، آن‌ها نسبت به دریافت منابع خود از وزارت نفت که از پالایشگاه‌ها قیر می‌خرید و بین بخش‌های دیگری که نیاز داشتند توزیع می‌کرد، حساسیت ایجاد شده و پالایشگاه‌ها خواستار شفافیت در حساب‌های خود شدند.

به گفته وی، در سال‌های گذشته همواره این چالش بین وزارت نفت و پالایشگاه‌ها وجود داشت تا اینکه در نهایت در بودجه سال ۹۸ تصمیم گرفته شد ۶۰۰۰ میلیارد تومان از خزانه‌داری به دستگاه‌ها برای تامین قیر تخصیص داده شود که با توجه به اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت تنها ۲۰۰۰ میلیارد تومان از آن محقق شد که این مسئله باعث شد در بودجه سال بعد کمیسیون تلفیق بودجه تصمیم بگیرد به جای پرداخت پول، کالا را به این دستگاه‌ها تخصیص دهند که این یک عقبگرد است.

میرزایی همچنین با بیان اینکه چالش تخصیص این بودجه ناخواسته و با هدف تامین منابع منجر به شفافیت شد، گفت که پیشنهاد وزارت نفت در این زمینه تغییر نحوه تخصیص پول به دستگاه‌ها است.

وی در پایان خاطرنشان کرد که مدیران اجرایی زمانی که در مواجهه با چنین مشکلاتی قرار می‌گیرند، عموما درباره کلیات و مشکلات ساختاری صحبت می‌کنند، اما باید به این نکته توجه کرد که وظیفه مدیر اجرایی حل یک مسئله است و این کتاب می‌تواند به ما کمک کند فریب فلسفه کلان را نخوریم.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا