اقتصاد کلان

حضور در اقتصاد جهانی حق مسلم ماست/انسجام داخلی و حصارشکنی راهکار عبور از مشکلات

ایسنا/مرکزی معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: با انسجام در داخل و حصارشکنی در خارج می توان از مشکلات کنونی عبور کرد.

محمد نهاوندیان امروز پنجشنبه ۱۷بهمن در نشست هم اندیشی دانشگاهیان و نخبگان استان مرکزی در استانداری مرکزی با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه حلقه زرین توسعه پایدار و ماندگاری کشور است، افزود: ای کاش هر سال در دهه فجر سامانی را در کشور داشته باشیم که مدیریت تحول در همه بخش ها اتفاق بیفتد و هر سال یک جهت دیگر را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه چالش اصلی ملت ها، دولت ها و نظام ها در رقابت های امروز که در دنیا وجود دارد این است که کدام کشور بهتر می تواند آینده را پژوهش، پیش بینی کند و بسازند، گفت: نگاه تحول طلبانه یک تغییر الگو را می طلبد، اقتصادهایی که بخواهند مسیر گذشته را با رشد کمی ادامه دهند قطعا عقب خواهند بود. تحولات تکنولوژی به شکلی است که اگر با نگاه های گذشته پیش رویم قطعا جا می مانیم.

نهاوندیان تصریح کرد: طی چهل سال توانستیم تحولی بزررگ را رقم بزنیم، روحیه تحول طلب و فجرآفرین روحیه اصلی انقلاب اسلامی است و امروز نیز بیش از گذشته نیازمند این روحیه هستیم، برای مدیریت چالش ها و تحریم های تحمیلی به یک تفکر نیاز داریم که براساس آن بدانیم از موانع چگونه عبور کنیم، دشمنان می خواهند ما را درگیر کنند، اما سوال این است که فکر مبتکرانه که صورت مسئله را دگرگون کند کجاست؟ دشمن در تمامی اقدامات تحریمی خود به دنبال این است که ریسک کار اقتصادی در ایران را افزایش دهد، ایران که ارتباطی با امریکا ندارد چرا این تحریم ها بر کشور تاثیر گذاشته است؟ به دلیل اینکه امریکا شخص ثالث را با انواع و اقسام ابزارها هدف قرار داده است.

معاون اقتصادی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید ریسک کار اقتصادی را در کشور کاهش داد، اظهار کرد: باید هزینه های عملیات اداری، عملیات تجاری و عملیات اقتصادی را پایین آورد. فکر مبتکرانه می خواهیم. بنگاه، دانشگاه و دولت باید در جلسات هم اندیشی کنار هم باشند و این چنین می توان مشکلات را حل کرد.

وی بیان کرد: امروز فردی در کاخ سفید نشسته است که با رویکرد حمایت گرانه اقداماتی را انجام داده است که نه تنها به اقتصاد امریکا بلکه به اقتصاد جهانی ضربه وارد کرده است. طبق گزارش سال ۲۰۱۹، رشد تجارت جهانی ۱۲ درصد و تولید جهانی نیز با کاهش مواجهه شده است.

نهاوندیان با اشاره به جنگ جهانی دوم بیان کرد: امریکا برای حمایت از اقتصاد داخلی خود وارد جنگ شد، اما حاصل آن لطمه جدی به تولید و تجارت جهان بود و در واقع انزوا و خارجی ستیزی و خارجی هراسی به جنگ جهانی دوم انجامید.

وی با تاکید بر اینکه رشد خارجی هراسی حتما به جنگ نظامی ختم می شود، افزود: تعریف ما از اقتصاد مقاومتی خارجی هراسی و انزواگرایی نیست، دشمن می خواهد که ایران انزوا گرا باشد اما باید افق ها را باز کنیم، اقتصاد مقاومتی برون گرایی را در عین درون گرایی دنبال می کند و براساس آن ظرفیت های داخلی با منطق اقتصادی شناسایی و تقویت می شود، پتانسیل ایران نباید به بازار ایران محدود شود، باید بازار جهانی را در اختیار گرفت و برای این امر راهی جز ارتباط با دنیا و عرضه پتانسیل ها وجود ندارد. در زمانی که دشمن به دنبال بستن راه هاست باید راه های جدید را پیدا کرد.

معاون اقتصادی رییس جمهوری با بیان اینکه برای کمک دانشگاه به بنگاه ها باید ملاک اثربخشی را در تحقیق و تعلیم و تعلم افزایش داد، افزود: باید برای مقاله هایی که مشتری دارند و کاربردی هستند نسبت به دیگر مقاله در ارزیابی ها تفاوت قائل بود. پروژه ای که در صنعت مشتری پیدا کند قطعا نگاه دانشگاه به آن متفاوت خواهد بود. تجارت، مدیریت مالی، مدیریت صادرات، بهره وری و … به کار علمی و تحقیقاتی نیاز دارد.

وی با اشاره به اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: در مدیریت مالی بین المللی به متخصصانی که بازار های مالی دنیا را بشناسند نیاز داریم، سهم ایران از این بازارها باید ستانده شود و امروز حضور در اقتصاد جهانی حق مسلم ماست.

نهاوندیان با تاکید بر هم افزایی و هم فکری و شکستن تحریم های ظالمانه، گفت: نباید به خودمان پشت پا بزنیم. قطعا جای تعامل های بین ارکان مختلف همچون دانشگاه، صنعت و دولت در جلساتی همچون شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی است.

معاون اقتصادی رییس جمهوری با بیان اینکه در زمان التهابات ارزی، تصمیم گیری های سختی صورت گرفت، اما در این مسیر راه حل پیدا شد، هرچند که هنوز کار برای اصلاح وجود دارد، افزود: با دو رویکرد انسجام در داخل، حصارشکنی و گسترش ارتباطات در خارج می توان از این مرحله دشوار عبور کرد و آینده بهتری را برای نسل آتی رقم زد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا