صنعت، معدن، تجارت

تصویب ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی با اشاره به عملکرد موفق استان در جذب سرمایه گذار گفت: در سال جاری ۵ طرح به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در استان به تصویب رسید.

سعید فرخی امروز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه در جلسه بررسی مشکلات سرمایه گذاران نیروگاه های خورشیدی در سطح استان مرکزی با بیان اینکه لازم است گزارشی از وضعیت پروژه‌های در دست اجرا در کشور در اختیار داشته باشیم، اظهار کرد: بیش از سه میلیارد و ۱۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی تاکنون در استان مرکزی تصویب شده است که نشانگر پویایی حوزه اقتصادی است.

وی تصریح کرد: براساس آمار مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان مرکزی، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون معادل ۳ میلیارد و ۱۴ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی مصوب شده که تا به امروز حدود ۳۰۴ میلیون دلار به استان وارد شده است.

فرخی با بیان اینکه این میزان سرمایه‌گذاری در قالب ۵۶ طرح اقتصادی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نقاط مختلف استان مرکزی تصویب و برخی نیز اجرایی شده است، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی وارد شده به استان مرکزی در شهرستان‌های اراک، ساوه، زرندیه، خمین و آشتیان توزیع شده و بخش عمده آن در حوزه‌های انرژی، صنعت، کشاورزی و خدمات جذب شده است.

وی با اشاره به وجود ۲۸ نیروگاه برق خورشیدی در استان با توان تولید ۲۳۲ مگاوات برق، گفت: بیشترین متقاضی احداث این نیروگاه‌ها در شهرستان خمین است که می‌تواند به ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی این شهرستان کمک کند. البته یکی از عمده‌ترین مشکلات این نیروگاه‌ها تامین مالی است که می‌توان از ظرفیت استان و صندوق توسعه ملی در این راستا استفاده کرد.

معاون استاندار بیان کرد: در سه سال گذشته بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار طرح سرمایه‌گذاری خارجی جدید در استان مرکزی به تصویب رسیده که افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی در این حوزه را به دنبال داشته و به لحاظ حجم و تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی با دوره‌های گذشته قابل مقایسه نیست.

فرخی با اشاره به اینکه استان مرکزی امسال میزبان پنج طرح سرمایه‌گذاری خارجی جدید به ارزش یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون دلار در زمینه‌های مختلف اقتصادی است که به تصویب رسیده، افزود: عملکرد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مطلوب است و با توجه به روند فعلی وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در استان در زمره موفق‌ترین استان‌های کشور در جلب و جذب سرمایه‌گذاری هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا