بانکبانک و بیمه

بالا بودن قیمت تمام شده پول در سیستم بانکی

یک کارشناس پولی و بانکی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده پولی در سیستم بانکی کشور به دلیل پرداخت سود سپرده ها بسیار بالاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «زرندی مقدم» در گفتگو با رادیو اقتصاد در خصوص این جمله که آمارهای بانک مرکزی از افزایش ۲۷ درصدی مانده سپرده ‌ها و ۲۲.۳ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان آبان سال جاری نسبت به مقطع مشابه سال قبل حکایت دارد، افزود: وظیفه بانک ها در دو حوزه اصلی تجهیز و تخصیص منابع است به عبارتی وقتی سپرده های مردم از محل نقدینگی کشور جمع می شود رشدی در سیستم بانکی اتفاق می افتد که از محل جذب همین سپرده های در دست افراد حقیقی و حقوقی بوده است.

وی اظهارداشت: وقتی آماری از افزایش میزان سپرده ارائه می شود باید محل این موضوع نیز مشخص باشد.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: اگر نقدینگی مزبور خارج از سیستم بانکی جذب سیستم بانکی شده باشد یک حرفی است و اگر این نقدینگی از محل واریز سودهای بلندمدت و کوتاه مدت در سپرده های مردمی ایجاد شده باشد بحث دیگری است.

وی افزود: وقتی فردی در سیستم بانکی حساب سپرده افتتاح و از این محل سود دریافت می کند در برابر بانک هزینه ای بابت این سود پرداختی متحمل می شود.

زرندی مقدم اظهارداشت: اگر این سپرده ها را بانک ها از محلی که تجهیز کرده اند در حوزه تسهیلات تخصیص دهند در قالب تولید و نظایر این هزینه و خرج شود به یقین خوب است البته به شرط اینکه بتوانند هزینه مابه تفاوتش را از تسهیلات گیرندگان دریافت کنند و از طرفی این باعث نشود که قیمت تامین مالی برای تجار، کارخانه داران، صنعتگران و کار آفرینان افزایش یابد و نتوانند در فضای رقابتی «رقابت» کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت تمام شده پولی در سیستم بانکی کشور به دلیل پرداخت همین سود سپرده ها بالاست از اینرو ضرورت دارد موضوع مربوطه به درستی مدیریت شود، منابع ارزان قیمت در سیستم بانکی افزایش و همینطور سود سپرده ها کاهش پیدا کند.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی اواسط سال گذشته اقدام خوبی که انجام داد این بود که نحو محاسبه سود سپرده های بانکی را ماه شمار قرارداد و به تبع هزینه سیستم بانکی پائین آمد اما هنوز کافی نیست حال سئوال اینکه از چه جهت کافی نیست باید اذعان داشت از این باب که هزینه به قدری کفایت کند که برای تولید کنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد که از سیستم بانکی تسهیلات دریافت و در بخش تولید هزینه کنند.

وی افزود: اگر چنین امری اتفاق نیفتد متاسفانه باعث خواهد بانک ها از سیستم بانکی استقراض کنند که این قضیه دامن می زند به بحث تورم، افزایش پایه پولی و امثالهم که در نهایت هم مردم و هم بانک ها متضرر خواهند شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا