اقتصاد کلان

جزییات حذف مالیات شرکت‌هایی که می‌خواهند بورسی شوند

نایب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار جزییات حذف مالیات شرکت‌هایی که می‌خواهند بورسی شوند را تشریح کرد.

حسن امیری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تسهیل فرایند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، اظهار کرد: ماده‌ای در قانون مالیات‌ها وجود دارد که می‌تواند مالیات قطعی شده یک شرکت را عطف به ماسبق کند. این مصوبه کمک می‌کند که عطف به ما سبق شدن پرونده‌های قطعی شده مالیاتی دیگر اتفاق نیافتد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع حسابرسی مطرح نیست، توضیح داد: به عبارت دیگر اگر یک پرونده مالیاتی قطعی شده‌ای وجود داشته باشد، دیگر ممیز به آن ورود پیدا نمی‌کند. همه اطلاعات سنوات گذشته شرکتی که در بازار سرمایه پذیرش می‌شود، روی کدال قرار می‌گیرد و منتشر می‌شود. طبق تصمیم جدید اگر پرونده‌های قطعی شده‌ای وجود داشته باشد دیگر ممیز مالیاتی به آن ورود پیدا نمی‌کند.

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش، پیش از این اعلام شده بود که برای رفع بنگاه‌هایی  که شرایط مالیاتی شفاف و روشنی دارند اما نگران این هستند که اگر وارد بازار سرمایه شوند، زمینه و بهانه‌ای پیدا شود که پرونده مالیاتی سنوات گذشته آنها مورد کالبد شکافی مجدد قرار گیرد، طی مصوبه‌ای که وزارت اقتصاد  از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفت و ابلاغ هم شده است، ورود سازمان امور مالیاتی به پرونده‌های سال‌های ماقبل ۱۳۹۸ تمامی شرکت‌هایی که در سال جاری در بورس پذیرش می‌شوند ممنوع شده و این شرکت‌ها فقط بابت صورت مالی سال ۱۳۹۸ خود مالیات خواهند پراخت.

همچنین هفته گذشته حسن قالیباف اصل-رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار-با بیان اینکه طبق دستور شورای سران سه قوه، پذیرش شرکت‌ها در بورس تسهیل شد، گفت: برخی شرکت‌ها نگران این موضوع بودند که با ورود به بورس، سازمان مالیاتی گذشته آن‌ها را کنکاش کند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها از ورود به بورس حذر می‌کردند. بنابراین پیشنهاد شد سازمان مالیاتی گذشته شرکت هایی که سال جاری در بورس پذیرش شدند را تا زمانی که در بورس هستند کنکاش نکنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا