انرژی

محبوب‌ترین منابع انرژی برای مصرف‌کنندگان جهان

گزارش سالانه شرکت BP که یکی از مهمترین منابع اطلاعات انرژی جهانی است، نشان می‌دهد که سهم سوختهای فسیلی از بازار جهانی انرژی در سال میلادی گذشته به ۸۴ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بررسی این گزارش نشان داد مصرف انرژی سال گذشته ۱.۳ درصد رشد کرد که کمتر از نصف نرخ رشد سال ۲۰۱۸ (۲.۸ درصد) بود. با این حال، دهمین سالی بود که جهان در زمینه مصرف انرژی رکورد بالای جدیدی را به ثبت رساند.

بزرگترین سهم از افزایش مصرف انرژی ۴۱ درصد بود که مربوط به انرژیهای تجدیدپذیر بود. گاز طبیعی با ۳۶ درصد افزایش سهم، در رتبه دوم ایستاد.

همچنین بخوانید

 با این حال نفت با سهم ۳۳ درصدی از کل مصرف انرژی، همچنان بزرگترین سهم را در این بازار دارد. زغال سنگ با ۲۷ درصد، گاز طبیعی با ۲۴ درصد، نیروی آبی با شش درصد، تجدید پذیرها با پنج درصد و نیروهای هسته ای با چهار درصد در رتبه بعدی قرار می‌گیرند.

بررسی سهم این منابع انرژی نشان می‌دهد که سوختهای فسیلی در مصرف انرژی جهانی در سال ۲۰۱۹ مجموعا ۸۴ درصد سهم داشتند.

سه چهارم از رشد مصرف انرژی جهان متعلق به چین و پس از آن به هند و اندونزی بوده است در حالی که آمریکا و آلمان بزرگترین کاهش را داشتند.

همچنین طبق گزارش شرکت BP، انتشار دی اکسید کربن برای چهارمین سال متوالی به رکورد بالای جدیدی رسید. با این حال میزان رشد انتشار آن در سال ۲۰۱۹ تنها ۰.۵ درصد بود که کمتر از نصف میانگین ۱۰ ساله بود. از زمان مذاکرات پروتکل کیوتو در سال ۱۹۹۷ برای محدود کردن انتشار آلایندگی، انتشار دی اکسید کربن جهان به میزان ۵۰ درصد رشد کرده است.

مصرف نفت هم تحت تاثیر رشد تقاضای چین، به رکورد جدیدی صعود کرد اما تولید نفت جهانی برای نخستین بار در یک دهه گذشته کاهش پیدا کرد زیرا رشد تولید آمریکا نتوانست کاهش تولید اوپک را جبران کند. با توجه به تاثیری که بیماری کووید ۱۹ روی بازارهای انرژی داشته است، به نظر می‌رسد بالاترین رکورد تولید تا چند سال برای سال ۲۰۱۸ بماند.

مصرف گاز طبیعی در سال ۲۰۱۹ به میزان دو درصد رشد کرد و سهم گاز طبیعی در مصرف انرژی به رکورد ۲۴.۴ درصد رسید. تولید گاز طبیعی به رکورد جدیدی صعود کرد و صنعت گاز طبیعی آمریکا عامل دو سوم از این رشد تولید بود.

تولید جهانی زغال سنگ ۱.۵ درصد رشد کرد و چین و اندونزی بزرگترین سهم را در این رشد داشتند اما مصرف جهانی زغال سنگ ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و سهم زغال سنگ در مصرف انرژی به پایینترین حد در ۱۶ سال اخیر نزول کرد. تقاضا برای زغال سنگ در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به پایینترین حد از سال ۱۹۶۵ سقوط کرد.

انرژی تجدیدپذیر با بزرگترین سهمی که در رشد مصرف داشته است، همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. در میان منابع تجدیدپذیر، انرژی بادی بزرگترین سهم را داشت و انرژی خورشیدی با فاصله نزدیکی پس از آن قرار گرفت. چین یک بار دیگر در زمینه مصرف انرژیهای تجدیدپذیر پیشتاز بود و پس از آن آمریکا و ژاپن قرار گرفتند. سهم تجدیدپذیرها در تولید نیرو به ۱۰.۴ درصد رشد کرد و برای نخستین بار از انرژی هسته ای پیش افتاد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مصرف انرژی هسته ای با سریعترین روند از سال ۲۰۰۴ رشد کرد و چین و ژاپن بزرگترین مشارکت را در افزایش آن داشتند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا