اقتصاد کلان

افزایش نابرابری در آمریکا

الگوی مصرف دهک‌های پایین درآمدی آمریکا تحت تاثیر کرونا تغییر کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ، شوک اقتصادی ناشی از شیوع کرونا باعث تحت تاثیر قرار گرفتن درآمد خانوارهای فقیر این کشور و افزایش نابرابری درآمدی شده است. واحد اطلاعات اقتصادی بلومبرگ در مطالعات این هفته خود در یافته است قرنطینه های سراسری اعمال شده در هفته های اخیر باعث افزایش قیمت اقلام غذایی شده و برای بسیاری از خانوارهای با درآمد پایین، تورم بین یک تا ۱.۵ درصد بوده در صورتی که تورم برای طبقه ثروتمندتر ۰.۱ درصد اندازه گیری شده است.

آمریکا در حال حاضر اصلی‌ترین کانون درگیر با کرونا در جهان است و الگوی مصرف خانوارهای آمریکایی تحت تاثیر شیوع این ویروس در مقایسه با زمان قبل از بحران تغییر زیادی کرده است. بورن فن روی- اقتصاددان بلومبرگ گفت: با کاهش درآمدها به دلیل از دست رفتن موقت شغل ها، تمایل خانوارها به مخارج کمتر ضروری مثل تفریح و سرگرمی به وضوح کم شده و اختلاف درآمد و ثروت طبقه ثروتمند و فقیر مایه نگرانی است.

همچنین بخوانید

بانک مرکزی آمریکا که بزرگ‌ترین بسته حمایتی مقابله با کرونا در جهان را اجرا کرده است، اکنون کار دشواری برای احیای رشد اقتصادی دارد. نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه ژوئن باز  رقم ۱۱.۱ درصد را ثبت کرده است  اما کماکان حدود ۱۷.۸ میلیون آمریکایی فاقد شغل هستند که فاصله بسیار زیادی با رکوردهای پایین ثبت شده در طول سال قبل دارد.

از سوی دیگر اما میزان ثروت ثروتمندان آمریکایی با وجود کرونا کماکان رو به افزایش است تا جایی که ثروت جف بزوس- مدیرعامل فروشگاه اینترنتی آمازون و ثروتمندترین فرد آمریکا و جهان با بیش از ۲۵ میلیادر دلار افزایش به بالای ۱۷۱ میلیارد دلار رسیده است تا بدین ترتیب وی بار دیگر ثروت خود را به بالای ۱۷۰ میلیارد دلار برساند. در مقطعی و به دنبال جدایی بزوس از همسر سابقش و واگذاری قسمتی از سهام آمازون به وی، ثروت جف بزوس به حدود ۱۳۰میلیارد دلار نیز کاهش یافته بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا