صنعت، معدن، تجارت

برنامه‌ای مهمتر از حمایت از ساخت داخل نداریم

وزیر پیشنهادی صمت با تأکید بر اینکه برنامه‌ای مهمتر از حمایت از ساخت داخل در وزارت صنعت نداریم، خاطرنشان کرد: هر فردی که وارد حوزه تولید داخل شده است، با تعرفه‌ از او حمایت کرده ایم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حسین مدرس‌خیابانی صبح امروز در جلسه رأی اعتماد نمایندگان مجلس به برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرایط کنونی کشور که هم سخت و هم اعتلاءبخش است، گفت: سخت از این جهت که شرایط تحریمی به سرکردگی آمریکا، به کشور فشار می‌آورد و با شیوع کرونا، این فشارها توسعه یافته است اما اعتلاءبخش از این جهت که به تولید داخل عمق می‌دهد.

وی با اشاره به شرایط کرونا و افزایش تولید کالاهای مرتبط با مبارزه با این ویروس اظهار داشت: در سال «جهش تولید» افزایش تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده از مصادیق تعالی‌بخشی به تولید داخل است که برای استقلال صنعتی، شیوع این ویروس فرصتی بی‌نظیر بود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ابتدا خلاصه‌ای از اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های خود را در سه بخش صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کنم. از رویکردهای اصلی برنامه من که حاصل کار کارشناسی و حضور میدانی در واحدها و شهرک‌های صنعتی و معدنی است، استفاده از نخبگان علمی و دانشگاهی و صنعتگران برای بهبود معیشت و اشتغال مردم است که دشمنان آن را نشانه گرفته‌اند.

مدرس‌خیابانی یادآور شد: ضمن پاسخ به دغدغه‌های نمایندگان و مردم و اجرای گام دوم انقلاب در تحقق شعار «جهش تولید» نیز نقش داد. اینجانب دغدغه معیشت مردم، تحقق جهش تولید با استفاده از عمق تولید داخل، توسعه سرمایه‌گذاری، توسعه صادرات و کنترل واردات و نهایتاً تنظیم بازار را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌ام و تلاش می‌کنم تا با ظرفیت‌های خالی صنعتی و معدنی تکمیل شده، به اشتغالزایی کمک کنم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت تمام استان‌های کشور در افزایش تولید بخصوص استان‌های محروم و مناطق مرزی تصریح کرد: از واردات کالاهای غیرضروری و دارای مشابه تولید داخل به شدت جلوگیری می‌کنم. در زمان قائم‌مقامی وزارت صمت، ممنوعیت ۲۵۰۰ قلم کالای غیرضروری را تصویب کردم که جلوی خروج چهار میلیارد دلار ارز از کشور گرفته شد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در حال حاضر سه قلم کالا امکان ورود به داخل را دارد؛ ۱ کالاهای اساسی ۲ ماشین‌آلات صنعتی تولیدی ۳ مواد اولیه ضروری برای تولید داخل؛ همچنین دو موضوع شفاف‌سازی و تمرکززدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها را در دستور کار دارم که در این راستا اخیراً برخی اختیارات شورای معادن را به شورای معادن استان‌ها واگذار کردم.

مدرس‌خیابانی، توسعه فضای کسب و کار و بهبود محیط کسب و کار را از دیگر برنامه‌های اصلی وزارت صمت دانست و گفت: به دنبال انتصاب مدیران شایسته جوان هستم. تعدادی از نمایندگان اتهاماتی در خصوص انتصابات به من وارد کردند. برای انتصابات از دستگاه‌های امنیتی استعلام بگیرید. من از نوادگان شیخ محمد خیابانی در تبریز هستم؛ این چیزها به من نمی‌چسبد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه برنامه‌ای مهمتر از حمایت از ساخت داخل در وزارت صنعت نداریم، خاطرنشان کرد: هر فردی که وارد حوزه تولید داخل شده است، با تعرفه‌های وارداتی از او حمایت می‌کنم. جلوی واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخل را گرفته‌ام. اگر در این بازه زمانی، تولید داخل را روی پای خود نگذاریم، شاید دیگر هیچ‌گاه موفق نشویم.

وی ابراز امیدواری کرد که افزایش تاب‌آوری تولید داخل و رفع وابستگی به نفت که آرزوی دیرینه رهبر انقلاب است، محقق شده و درب چاه‌های نفت برای همیشه بسته شود. آنهایی که می‌گویند مدرس خیابانی باعث کاهش صادرات شده است، بدانند زمانی که قائم‌مقام بودم ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی با حجم ۱۳۵ میلیون تن کالا به ۱۰۰ کشور دنیا محقق شد.

مدرس‌خیابانی افزود: صادرات ۵۷ میلیون تن زنجیره فولاد معادل ۹ میلیارد دلار در زمانی که قائم‌مقام وزارت صمت بودم، تحقق یافت. این در حالی است که به دلیل کرونا، آلمان و اسپانیا ۴۵ درصد و انگلیس ۲۰ درصد کاهش صادرات داشته‌اند. رشد اقتصادی چین پس از ۲۰ سال متوقف شده است اما کشوری که ۱۵ کشور همسایه دارد، نباید روند صادرات آن متوقف شود. ما به استان‌های مرزی توجه بیشتری خواهیم کرد. راه افزایش تولید، توجه به استان‌های مرزی و صادرات از این استان‌ها است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه مقایسه ایران در حالی که تحت شدیدترین تحریم‌ها است، با کشورهای دیگر اشتباه است، گفت: کرونا باعث شد این مقایسه ما با دیگر کشورها به صورت برابر انجام شود. ما نگذاشتیم که در دوران کرونا، قفسه فروشگاه‌ها خالی شود اما دیدیم که در دیگر کشور، فروشگاه‌ها خالی شد و مردم بر سر دستمال کاغذی دعوا می‌کردند. همچنین درحالی که کشورهای دیگر، سر ماسک‌دزدی دعوا داشتند، ما توانستیم روزانه ۱۱ میلیون ماسک تولید کنیم و حتی صادرات گان و ماسک هم داشته باشیم ولی پس از موج دوم کرونا، متوقف شد. در حال حاضر نیز ظرفیت تولید روزانه ۲۲ میلیون ماسک را داریم.

وی با بیان اینکه از دیگر برنامه‌های مهم من در وزارت صمت، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و احیای واحدهای صنعتی متوقف شده است، افزود: در برنامه داریم تا پایان سال ۵۰۰ واحد صنعتی احیا شود که تاکنون ۴۳۰ واحد آن احیا شده است.

مدرس‌خیابانی درباره صنعت خودروسازی گفت: غول‌های خودروسازی که در دوره برجام به کشور آمدند، اولین صنایعی بودند که با بازگشت تحریم‌ها، کشور را ترک کردند. فکر می‌کردند می‌توانند خودروسازی ما را تحریم کنند اما در چهار ماهه ابتدای امسال ۱۴۰۰ دستگاه تولید خودرو داشته‌ایم. پس از دو سال کاهش تولید خودرو، شاهد رشد ۲۰ درصدی تولید خودرو بودیم. ایران‌خودرو به تنهایی در چهار ماهه امسال ۳۳ درصد رشد تولید خودرو داشت. همچنین تعهدات خودروسازان ۷۱ درصد کاهش یافت. ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی کفِ پارکینگی در حال حاضر به کمتر از ۸۰ هزار دستگاه رسیده است.

ادامه دارد…

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا