انرژی

افزایش بدبینی اوپک به دورنمای تقاضا برای نفت

اوپک اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا و ابهامات پیرامون روند احیا در سال آینده، از آنچه پیش از این تصور می رفت کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۰۶ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می کند؛ در حالی که یک ماه پیش میزان کاهش تقاضا را ۸.۹۵ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده بود.

قیمتهای نفت با کاهش سفرها و فعالیتهای اقتصادی به دلیل محدودیتهای کرونا امسال دچار فروپاشی شد. اگرچه برخی از کشورها محدودیتهای قرنطینه را کاهش داده و اجازه داده اند تقاضا بهبود پیدا کند اما نگرانیها نسبت به موارد جدید شیوع، رشد قیمتها را محدود نگه داشته و اوپک انتظار دارد این روند استمرار پیدا کند.

همچنین بخوانید

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تحولات قیمت نفت و محصولات نفتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر نگرانیها نسبت به موج دوم شیوع ویروس کرونا و ذخایر جهانی بالاتر خواهد بود.

اوپک پیش بینی خود از دورنمای تقاضا در سال ۲۰۲۱ را تغییر نداد و همچنان انتظار دارد تقاضا هفت میلیون بشکه در روز بهبود پیدا کند اما خاطرنشان کرد این دورنما ممکن است تحت تاثیر ابهامات فراوانی قرار گیرد که به تاثیر منفی روی مصرف نفت منجر خواهند شد.

تقریبا همه آژانسهای پیش بینی کننده انتظار دارند بازار سوخت جت در سال ۲۰۲۱ به دلیل از دست رفتن تقاضا ضعیف بماند. تقاضا برای بنزین بازگشت سریعی به سطح سال ۲۰۱۹ نخواهد داشت.

اوپک و متحدانش در قالب گروه اوپک پلاس برای جبران افت تقاضا، از ماه مه تا پایان ژوییه عرضه خود را به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و آمریکا و کشورهای دیگر هم تحت تاثیر شرایط بازار ناچار شدند تولیدشان را کاهش دهند.

طبق گزارش ماهانه اوپک، تولید این گروه در ژوییه ۹۸۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و به ۲۳.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید زیرا کاهش داوطلبانه ای که عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک در منطقه خلیج فارس در ماه پیش به اجرا گذاشته بودند ادامه پیدا نکرد.

بر اساس گزارش رویترز، نرخ پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ژوییه ۹۷ درصد بود که کمتر از نرخ بالای ۱۰۰ درصد در ژوئن بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا