صنعت، معدن، تجارت

قطار هپکو روی ریل قرار گرفت/ اگر اراده شود آینده هپکو روشن است

اراک- یک فعال کارگری هپکو گفت: قطار هپکو که به‌واسطه مدیران نالایق واژگون شده بود تازه روی ریل قرار گرفته و تا حرکت کردن راه درازی پیش‌ رو دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، پس از کش و قوس‌های زیاد و چندین ساله، حال به نظر می‌رسد نشانه‌هایی از حیات، در بدن بی‌جان هپکو جریان یافته است؛ هر چند هنوز زود است برای اینکه بتوان گفت این شرکت بزرگ به مسیر و ریل اصلی بازگشته اما همین اخبار امیدوار کننده را نیز به فال نیک گرفته و با سید امیر میرناصری، فعال کارگری هپکو هم‌کلام شدیم. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

تغییر تیم مدیریتی و مدیرعامل هلدینگ هپکو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به سابقه‌ی خوب و ۱۷ ساله‌ی آقای رفیعی قبل از فرایند خصوصی‌سازی به عنوان مدیرعامل هپکو، این پیش‌بینی را می‌کردیم که حضور ایشان در این شرایط بحرانی می‌تواند بارقه‌هایی از امید را در دل کارکنان این شرکت بزرگ ایجاد کند. مهندسی معکوس، بومی‌سازی، خودکفایی و شکستن رکورد تولید ۲۰۰۰ دستگاه از افتخارات دوران مسئولیت آقای رفیعی است. از اقدامات مثبت ایشان طی همین مدت کوتاه، رایزنی با شرکت‌های بزرگ جهت عقد قرارداد و انتصاب مدیران میانی متخصص با سابقه درخشان است.

مطالبات کارگران تا چه اندازه محقق شده است؟ آیا سازوکاری برای تحقق این مطالبات وجود دارد؟

در حال حاضر فقط حقوق کارگران واریز و تیم مدیریتی تغییر کرده است اما عمده مطالبات کارگران همچنان پابرجاست؛ بررسی دقیق و موشکافانه‌ی اتفاقات تلخی که ۱۳ سال اخیر برای هپکو افتاده مهم‌ترین مطالبه‌ی ماست. پدرانی که غرورشان شکسته شد، خانواده‌هایی که به دلیل مشکلات مالی و معوقات از هم پاشید، کارگرانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته و برایشان حکم صادر شد از جمله مسائلی هستند که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت؛ چرا که مقصر و مسبب هیچیک از این اتفاقات کارگران نبودند. ما در این سال‌ها به ناحق هزینه‌های گزافی پرداخت کردیم؛ بنابراین خواهان مجازات عاملان و مسببان آن هستیم.

با توجه به اقدامات مثبتی که در قوه قضائیه برای رفع مشکلات هپکو صورت گرفته، درخواست کارگران از این قوه چیست؟

اگر حسابرسی و رسیدگی به این تخلفات توسط قوه قضائیه با سرعت انجام شود بخشی از منابع مالی به تاراج رفته توسط سهامداران و مدیران نالایق که اسناد آن نیز ارائه‌شده است به هپکو برمی‌گردد؛ همچنین هپکو درس عبرتی می‌شود برای افرادی که خواب‌های شوم برای صنایع استراتژیک کشور می‌بینند.

به‌نظر شما، دولت چگونه می‌تواند گذشته را جبران کرده و به هپکو کمک کند؟

از دولت نیز این انتظار را داریم که با پیگیری مصوبات موجود، موانع تولید را از سر راه هپکو بردارد. به‌عنوان‌مثال مصوبه وزرا برای تولید ۳ هزار دستگاه ماشین‌آلات از طریق هپکو برای وزارت راه و شهرسازی یا قرارداد تأمین ۲۴۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی برای دهیاری‌ها و شهرداری‌ها از مواردی هستند که می‌توانند به زنده شدن هپکو کمک کنند. علاوه بر این مبالغ زیادی از بدهی هپکو جرایم معوقات بانکی است پس می‌توانند جرایم را ببخشند یا فریز کنند تا هپکو به رونق برسد و از درآمد خودش در سال‌های آینده آن‌ها را بپردازد.

از مدیران شرکت نیز درخواستی دارید؟

درخواست ما از شرکت نیز این است که با توجه به بازنشست شدن عمده متخصصین هپکو در این سال‌ها، شرایط را جهت جذب نیروی جدید و شروع روند انتقال تجربه، هرچه سریع‌تر آماده کند. همه این موارد مجموعه‌ای است که می‌تواند ناجی هپکو باشد وگرنه صرف تغییر مدیر دردی را دوا نخواهد کرد.

بزرگترین خطری که الان هپکو را تهدید می‌کند چیست؟

اینکه همه‌ی ما فکر کنیم هپکو درست شده است بزرگترین خطری است که هپکو را تهدید می‌کند. قطار هپکو که به واسطه مدیران نالایق واژگون شده بود تازه روی ریل قرار گرفته و تا حرکت کردن راه درازی پیش‌رو دارد. از رسانه‌ها و نمایندگان مجلس به‌خاطر زحماتشان تشکر می‌کنم و تقاضا دارم همراهی خودشان را تا وصول کامل مطالبات کارگری از ما دریغ نکنند چرا که ما در این مسیر سخت، تنها هستیم.

به‌عنوان سوال آخر، می‌توانیم منتظر خبرهای خوب بیشتری از هپکو باشیم؟

اگر اراده شود آینده هپکو روشن است و شاید بتوانیم تا عید سال ۱۴۰۰ یک جشن واقعی تولید و شکوفایی را در این شرکت داشته باشیم البته نه مثل جشن‌ها و گزارش‌هایی غیرواقعی گذشته که حتی در رسانه ملی هم منعکس شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا