انرژی

پیش بینی مثبت فیچ از دورنمای طلای سیاه

موسسه اعتبارسنجی فیچ ریتینگز پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در پی اخبار امیدوارکننده از ساخت واکسن ویروس کرونای جدید در سال آینده بهبود پیدا می کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، فیچ در جدیدترین گزارش “استراتژی کالاهای جهانی” به احتمال قوی تایید اضطراری واکسن کووید ۱۹ به عنوان عامل مهم در احیای تقاضای جهانی برای نفت اشاره کرد.

فیچ همچنین به برنامه اوپک پلاس برای تمدید محدودیت عرضه در سطح فعلی اشاره کرد. برنامه اولیه این گروه تسهیل محدودیت عرضه ۷.۷ میلیون بشکه در روز و افزایش تولید به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز از آغاز ژانویه سال ۲۰۲۱ بوده است. با این حال قیمتها به دلیل موج جدید شیوع کووید ۱۹ در اروپا و آمریکا پایینتر رفتند و این امر باعث شکل گیری بحث درباره تمدید محدودیت عرضه فعلی و حتی کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس شد.

تحلیلگران فیچ اظهار کردند: ما دید خوش بینانه به سال ۲۰۲۱ را بر مبنای این فرض که یک واکسن موثر در نیمه دوم سال عرضه می شود و احیای اقتصاد جهانی گسترده که به بهبود تقاضا برای نفت کمک می کند، حفظ می کنیم. با این حال قرنطینه در اروپا و برخی از ایالتهای آمریکا پتانسیل صعودی قیمتهای نفت را محدود خواهد کرد.

فیچ انتظار دارد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال میلادی آینده به ۴۸ دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۵۰ دلار برسد. برآورد اخیر در مقایسه با پیش بینی قبلی قیمت ۵۱ دلار نفت برنت در سال ۲۰۲۱ و ۵۳ دلار در سال ۲۰۲۲ نزول پیدا کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، قیمتهای نفت دو هفته پیش تحت تاثیر اعلام نتایج موفقیت آمیز واکسن شرکت فایزر ۱۰ درصد صعود کردند و هفته گذشته هم تحت تاثیر اعلام نتایج مثبت واکسن شرکت مُدرنا صعود هفتگی داشتند. با این حال تحلیلگران هشدار داده اند اگر واکسنی تحت شرایط اضطراری مورد تایید قرار گیرد، چند ماه طول خواهد کشید تا برای واکسیناسیون انبوه به حد کافی توزیع شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا